Scott Plasma
5 (& 4)

Afgelopen week introduceerde Scott haar nieuwe serie triathlonfietsen. En wat voor een serie! Het paradepaardje is de Scott Plasma
5 Team issue. Deze fiets is voortgeborduurd op de vorige Plasma modellen van Scott maar kan nu op alle fronten de strijd aan met de superbike’s van andere merken.

De Plasma
5 sluit zich aan bij modellen zoals de Specialized Shiv, de Trek Speed Concept en de Felt IA waarbij mogelijkheden om eten & drinken mee te nemen voor een deel geïntegreerd zijn in de fiets of naadloos op de fiets te monteren zijn.

Bij de Scott Plasma
5 is de aerodynamische ‘nosecone’ ook meteen als een bidon ontwikkeld in samenwerking met Profile Design. Op de bovenbuis zit een aanzienlijke tubebox om gels, bars, patronen, banden of andere benodigdheden mee te nemen. Deze tubebox heeft veel weg van het eerder dit jaar door Trek geïntroduceerde model.

Ook het stuur is in samenwerking met Profile Design ontwikkeld en volledig geïntegreerd in het framedesign. Wanneer je de fiets inclusief de aero ‘nosecone’ bidon’ wilt gebruiken dan is het gebruik van de 45 mm hoge triathlonstuurpen noodzakelijk. Er is echter ook een platte stuurpen leverbaar zodat de fiets ook als UCI legale tijdritfiets gebruikt kan worden. Bovenop de 45 mm rise stuurpen kan onder de armpads tot maar liefst 75 mm aan spacers geplaatst worden om een zeer brede range aan fit mogelijkheden te creëren.

Slim van Scott is dat ze in de
4 verkrijgbare maten ook
2 verschillende maten aero ‘nosecone’s ‘ hebben ontwikkeld. Het zijn details die aangeven dat er veel en goed over de fiets is nagedacht. Het zou zo simpel geweest zijn om 1 ‘nosecone’ voor alle framematen te maken, maar een dame of kleine man op een maat S zou bij een te grote bidon op die locatie teveel extra gewicht en dus een moeilijker te besturen fiets hebben. Nu is het zo verdeeld dat maten S & M een ‘nosecone’ hebben met een inhoud van 550 ml en de L & XL een inhoud van 625 ml.

De fiets zou tevens 7% meer aerodynamisch zijn dan de Plasma 3. Wanneer er ‘nosecone’ er niet op zit zou dat gereduceerd worden tot 5%. Om het geheel compleet te maken zijn nu ook beide remmen volledig geïntegreerd in het framedesign. Al met al een bike met een erg hoog ‘stealth’ gehalte. De Team issue uitvoering gaat omstreeks de € 9.999,00 kosten en voor dat geld heb je dan naast een geweldige fiets, een Zipp 808/404 wielset en Sram Red onderdelen. Ben benieuwd of we Dirk Wijnalda volgend jaar op deze raket gaan zien.

De Plasma
5 Premium is de ‘goedkopere’ uitvoering en wordt zonder de Zipp wielen geleverd en met de Shimano Dura Ace mechanische schakelgroep. Voor voor iemand die reeds een race wielset heeft een misschien nog wel betere keuze.

Onder de Plasma
5 komen twee uitvoeringen van de eveneens nieuwe Plasma 4 die een deel van het framedesign delen, maar niet de aero ‘nosecone’, de geïntegreerde voorrem en stuur. En daardoor ook een heel stuk gunstiger in prijs komen te liggen.