BH Aerolight

Het Spaanse merk BH, waar ik al eens eerder over heb geschreven, laat van zich horen met onverwachte en veelzijdige superbike. Onaangekondigd stond daar plots op de Eurobike fietsbeurs de Aerolight. Een semi- geïntegreerde fiets zoals we dit bij de fietsen omschrijven. Het verschil tussen een semi- en een volledig geïntegreerde fiets? We spreken van een volledig geïntegreerde fiets wanneer vrijwel alle onderdelen zoals bijvoorbeeld het stuur exclusief voor de fiets zijn ontworpen. Bijvoorbeeld het stuur van een Trek Speed Concept 9-serie is niet op een andere fiets te plaatsen en ook het voorremsysteem is precies voor de Trek voorvork gemaakt en kan niet op een andere fiets worden gemonteerd.

Bij de BH Aerolight is dat niet het geval. BH gebruikt een normale stuurpen diameter waarbij de klant dus zelf de keuze heeft om een ander stuur dan het standaard geleverde Vision stuur te plaatsen. Dat heeft zijn voor- en nadelen. Het geeft je als klant natuurlijk een grotere keuze aan verschillende sturen, maar het gaat vaak ten koste van een vloeiende lijn zoals die wel bij sommige volledig geïntegreerde fietsen aanwezig is. Overigens vind ik dat dit bij de BH niet het geval is, hoewel ook hier daardoor wel de kabels net iets minder fraai aan de voorzijde van het frame lopen dan bij volledig geïntegreerde fietsen.

Omdat BH de liggende bovenbuis verhoogd heeft, valt de speciale stuurpen zeer fraai in het verlengde van deze buis. Kun je echter niet zo diep zitten dan heeft BH speciale spacers ontwikkeld die net zo fraai aansluiten op het frame en je toch een hogere en dus minder diepe stuurpositie bereikt. Overigens kan ook gewoon een normale stuurpen worden gemonteerd.

Een apart detail is dat op de bovenbuis twee boutjes zijn gemonteerd, precies passend om een bidonhouder te plaatsen. Nu is het denk niet direct de bedoeling om daar een bidon te plaatsen – ik vrees namelijk dat de meeste fietsers dan de knietjes tegen de bidon aan gaan laten botsen, maar volgens BH wordt er gewerkt aan verschillende boxjes om daar voeding, drinken en/of andere zaken in mee te nemen. Ik verwacht dat er een soortgelijk systeem zal worden gemaakt als dat Trek nu heeft voor de Speed Concept serie.

Een ander detail is de mogelijkheid om verschillende remsystemen te plaatsen. Standaard wordt de fiets geleverd met de TRP-V remmen waarbij de voorrem achter de voorvork wordt geplaatst, maar omdat er remsystemen zijn die soms niet goed matchen met bepaalde wielsets of omdat er nieuwe systemen beschikbaar komen zoals de Magura hydraulische remmen bestaat er de optie om dergelijke remmen ook aan de voorzijde te monteren. Het montagepunt is al aanwezig alleen is het optisch misschien niet zo mooi. Een mooi dopje misschien?

Opvallend is dat niet zoals bij de meeste superbikes de achterrem aan de onderzijde van het bracket zit gemonteerd, maar op de normale plaats op de achtervork. Net zoals bijv. bij de Fuji D6 is deze wel mooi weggewerkt in de lijn van het frame.

De zadelpen heeft een lange rails waarop het zadel in de meest ideale positie gepositioneerd kan worden tot een zitbuishoek van 81 graden.
De ‘pasvorm’ van de fiets is geschikt voor een grote groep fietsers, maar neigt meer naar de pasvorm zoals die er bijvoorbeeld ook is bij de Cannondale Slice. Een wat kortere en hogere geometrie die een wat comfortabelere positie toestaat.

De BH Aerolight wordt geleverd in vier verschillende uitvoeringen, startend vanaf € 4000 oplopend naar € 9.500 voor een uitvoering met carbon wielset en Di2.

Voor meer informatie kun je terecht bij bhbikes.com of bij de Nederlandse agent via [email protected]