Lake TX312 / 212 triathlonfietsschoenen

Al een paar maanden heb ik een schoen van het merk Lake in gebruik. Ik ontdekte de schoen op een Engelse triathlonwebsite en was direct geprikkeld door het bijzondere design van de schoen. De duurdere versie, de TX312, heeft namelijk een hiel die opengeklapt kan worden. De gedachte erachter is niet helemaal nieuw, maar anders dan in de triathlonloopschoen van Scott, had ik het in een werkelijk in productie genomen fietsschoen nog niet eerder gezien. En inmiddels heeft ook Specialized een schoen met een openklappende hiel in de pijplijn zitten.

De vraag is altijd weer of iets dergelijks functioneel gezien zin heeft en hoe goed het werkt of dat het slechts een leuke gimmick is. En ja, dan zit er maar één manier op, en dat is testen. Een goed excuus dus om te kijken of we aan de schoenen kunnen komen. Dat bleek makkelijker gezegd dan gedaan. Lake bleek namelijk sinds het ‘posten’ van het bericht op de Englese site van eigenaar te zijn gewisseld en nota bene ook nog in Nederlandse handen terecht te zijn gekomen. Nog meer onderzoek naar de schoen en meer specifiek naar het merk leverde informatie op dat het een merk is met een rijke historie aan zeer hoogwaardige technische schoenen en met name pasvorm als specialiteit te hebben. Nu is pasvorm iets dat persoonlijk is, maar om die reden heeft Lake dan ook van een aantal wegmodellen wel
2 of
3 verschillende breedtematen en is het mogelijk om van sommige modellen de carbonzool te vervormen naar de eigen voeten. Helaas niet bij alle modellen en ook niet bij mijn TX312 die ik inmiddels, wederom in Engeland, heb gevonden. Dat was behoorlijk zoeken omdat de leveringen van dit model schijnbaar beperkt waren, en de vraag veel grote bleek dan het aanbod. Uiteindelijk heb ik voor de schoenen meer dan € 300 betaald voor wat normaal € 279 moet kosten. Het moet niet gekker worden dat schaarste onder fietsschoenen de prijs al opdrijft alsof het olie is.

Als de schoenen er dan eenmaal zijn verwacht je ook wel het ultieme model en hoop je echt dat het de investering meer dan waard is. De vreugde was dan ook zeer groot toen bleek dat de maat in ieder geval paste, want ja, dat blijft ook nog altijd een gok op internet. Was het de investering waard? Voor mij dubbel en dwars, want het is de allereerste fietsschoen in mijn 23-jarige triathlonhistorie waarbij ik geen dode of tintelende tenen meer heb tijdens het fietsen. En daar had ik inmiddels zo’n beetje elk bedrag voor over gehad. Maar dit terzijde.

Werkt de speciale sluiting helemaal naar behoren? Ik doe geen sprintafstanden en al zelden een kwart. Voor een halve of hele is een supersnelle wissel al snel iets minder belangrijk dan voor een atleten die zich juist wel op de korte afstanden toeleggen. Om die reden is mijn wisseltechniek niet echt je van het, en om het feit dat mijn balans gevoel vergelijkbaar is met dat van een dronken voetbalhooligan, heb ik de sluiting getest met de fiets gemonteerd in een indoortrainer. Schoentjes al netjes op de pedalen gemonteerd, hieltjes opengeklapt, op de fiets ‘gesprongen’ als een ware Jonathan Brownlee en dichtdraaien. En ja, het werkt. De Boa sluiting werkt super goed. Eigenlijk stap je in de schoen alsof het een soort slipper is, draait de Boa-ring dicht en eventueel verstel je de grootste strap nog een beetje. Twee draaien van de duim zijn genoeg om je voeten te vergrendelen in de schoenen.

Maar los van die sluiting is de hele schoen gewoon geweldig. De pasvorm is voor mijn voeten ideaal. De schoenen zijn wat breder in de voorvoet, maar ook weer niet super breed. Misschien moet ik het meer omschrijven als ‘curved’. De schoenen zitten nergens te wijd, maar toch geven ze een gevoel van ruimte. De afwerking van de materialen is zacht en de schoenen zijn extreem comfortabel. Geen schuurplekjes, geen naden, geen vervelende drukpunten, de schoenen zijn super licht van gewicht en ze worden standaard geleverd met een inlegzool van eSoles die normaal los al een verkoopprijs van € 79 heeft. Er is echt bijna niets op deze schoenen aan te merken. Bijna… want als we heel kritisch zijn heb ik toch een paar puntjes.

Als eerste kan het gebeuren dat je bij de supersnelle wissel iets van de grijze binnenvoering mee naar binnenvouwt wanneer je de schoenen aantrekt. Je hebt er geen hinder van alleen met een iets strakkere afwerking hoeft dat niet te gebeuren. Als tweede zou de grootste strap boven op de schoen net iets korter mogen of zou er wat meer contra materiaal op de schoen moeten zitten omdat de strap nu niet helemaal op de schoen vast zit. Voor atleten met een lagere wreef zou het misschien kunnen zijn dat de strap net de crank gaat raken. Aan de andere kant is het voor atleten die de 2de wissel op maximale snelheid willen doen handiger dat ze bijna zonder te kijken de strap meteen kunnen vastpakken en opentrekken. Maar omdat de schoen d.m.v. het ontspannen van de Boa sluiting op de hiel kan openklappen en je daardoor al heel makkelijk uit de schoenen kunt stappen vind ik het toch een klein puntje van kritiek.

Het ademend vermogen is zeer goed, maar omdat de schoenen een ‘gesloten’ upper hebben (je ziet dus geen delen van de blote voet of sok) voelt deze ook bij de mindere zomerse omstandigheden erg goed aan. Kortom, een zeer speciale schoen die zeker voor mij vanwege het niet meer ervaren van dode en tintelende voorvoeten en tenen elke euro meer dan waard is. Maar Lake heeft ook een goedkopere uitvoering met een vrijwel identiek upper alleen zonder de speciale hak.

De Lake TX212
Dit goedkopere model is misschien wel de schoen met de beste prijs/kwaliteit verhouding die ik tot nu toe heb gezien. Voor € 129 heb je hetzelfde materiaal bovenwerk als bij de TX312 en een stijve nylon/fiberglass zool. Misschien oogt de schoen wat minder exclusief dan zijn duurdere broer, maar voor die prijs heb je een topscchoen.

De TX312 wordt geleverd met een 3-schroeven zool, geschikt voor Shimano SPD SL / Look, of met een speciale Speedplay zool. De TX212 is alleen in de Shimano / Look zool. Beide modellen in dames- en herenuitvoering.

Heb je interesse in een van beide modellen dan kun je via de sales manager van Nederland (Patrick van der Heijden – [email protected]) dealers opvragen.