Cervelo P5

Op het Canarische eiland Fuertaventura waren verschillende journalisten en topatleten bij sportresort Playitas uitgenodigd om de lancering van de Cervelo P5 bij te wonen. Nu de fiets is onthuld weet ik zelf niet zo goed wat ik er van moet vinden. Het is niet een fiets waarvan ik nou meteen roep dat het de mooiste fiets is die ik ooit heb gezien. Imposant is misschien meer mijn indruk. Maar over smaak valt te twisten en misschien is het gewoon een kwestie van even wennen. De fiets ziet er in mijn ogen nogal grof gebouwd uit, maar oogt wel heel erg snel. De wat, laat ik zeggen, robuuste uitstraling komt waarschijnlijk door het hier en daar grote oppervlakte van het frame en het stuur. Het is een beetje een mix geworden van de Scott Plasma, de Cervelo P4 en de Zwitserse Cheetah bike van Natasha Badmann.

Er gingen nogal wat geruchten de ronde over dat er
2 verschillende uitvoeringen zouden gaan komen een meer betaalbaar instapmodel en een superbike versie. Er zijn wel
2 uitvoeringen, namelijk een UCI legal zonder de speciale bayonet vork zoals die ook op de fietsen van Trek, Felt en Look aanwezig is en een triathlonuitvoering waar deze speciale vork wel op zit en dan de voorrem wegstopt zit achter een aerodynamische ‘deksel’. Maar het ‘betaalbare’ instapmodel is niet helemaal gerealiseerd.

Bijzonder is de keuze om op de triathlon uitvoering hydraulische remmen te plaatsen van Magura. Deze Duitse fabrikant is toch meer bekend uit de MTB industrie dan uit de racewereld. De rem is voorlopig alleen excusief voor de Cervelo P5 en oogt robuust en massief. Zeker op de UCI legale versie waarbij de rem (niet hydraulisch) zonder de ‘deksel’ kaal op de vork is gemonteerd.

Om de fiets een wat meer universele pasvorm te geven is gekozen voor een geometrie die meer in de buurt komt van de nieuwe Felt DA en de Speed Concept van Trek. Met andere woorden de P5 is wat minder lang en diep dan de P3/P4. Zeker door de keuze van
3 verschillende sturen, de x low, de low en de high v zijn er ontzettend veel verschillende posities mogelijk en haalbaar.

De P5 heeft voor Shimano Di2 gebruikers net boven het bracket een fraaie ‘pocket’ gemaakt om de batterij weg te werken. Er zijn verschillende mogelijkheden om bidonhouders te bevestigen, maar bij een fiets met een cleane look als deze ga je natuurlijk niets op het frame bevestigen. Tevens heeft de P5 net als de Speed Concept van trek een speciale bevestiging op de bovenbuis om een tubebox te plaatsen.

Binnenkort zullen de eerste praktijktesten wel op internet worden geplaatst, maar die zijn vast allemaal zonder uitzondering vol lof. Volgens Cervelo importeur Veltec komen de framesets medio maart/april beperkt beschikbaar (10 a 15 stuks UCI, tri
2 a 3). De UCI legale frameset gaat € 4.399 kosten en als complete fiets met Shimano Dura Ace € 5699. De triathlon uitvoering gaat als losse frameset € 5.899 kosten. Er wordt ook een complete fiets aangeboden met Shimano Di2 voor de weggeefprijs van slechts € 9199. En dat is op zich best een heel redelijke prijs voor deze superbike met een Di2 systeem. Voor velen betekent het echter nog steeds een winnend staatslot kopen.

Of je de fiets nu mooi vindt of niet Cervelo heeft het toch weer gepresteerd om in ieder geval een zeer opzienbarende fiets te presenteren en dat is al een prestatie op zich. Ik denk dat er weinig bedrijven zijn die de afgelopen jaren zoveel risico hebben genomen om hun fietsen te ontwikkelen en te promoten als Cervelo. De geruchten gaan, en het zijn al meer dan geruchten, dat autobedrijf Pon (Volkswagen, Porsche, Audi, etc ) Cervelo op korte termijn gaan inlijven. Het zou jammer zijn als Cervelo daardoor zijn eigen indentiteit zou kwijtraken.

De foto’s zijn van slowtwitch.com. Op slowtwitch.com staat een nog uitgebreidere serie afbeeldingen van de P5 van Frederik van Lierde