Voor 2011 heeft Orbea de collectie drastisch gewijzigd. En met veel durf. Orbea maakt het framedesign van de Pro’s – zoals tweevoudig Ironman Hawaii kampioen Craig Alexander – bereikbaar voor de ‘gewone’ beurs. In 2010 was de Ordu alleen verkrijgbaar in het top segment en de Ora triathlonfiets zat daar duidelijk een niveau onder. Voor 2011 heeft Orbea de Ordu serie uitgebreid en de Ora uit de collectie gehaald.
De Ordu serie start met de S105. Zoals de naam al doet suggereren is de Ordu S105 uitgerust met Shimano 105. Al jarenlang is dit een groep die bekend staat om de zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. Dit gekoppeld aan het framedsign van de Ordu en je hebt in deze prijsklasse werkelijk een schitterende fiets . Mits de fiets je natuurlijk past.
Want ook de Ordu heeft zijn eigen ‘pasvorm’ en wanneer die je niet past dan heb je er niets aan. Voor wie is de Ordu bedoeld? De Ordu kent een geometrie die niet extreem steil is. Met andere woorden wanneer je een zitbuishoek prefereert van 79 – 80 graden dan is dat op de Ordu alleen haalbaar met een speciale gekromde zadelpen. De standaard geleverde dual positie zadelpen heeft een 74 en 76 graden stand. Een iets minder steile positie als bijv. op de fietsen van Felt, Trek en Cervélo. Dat is geen enkel probleem zo lang je maar zeker weet dat je in die minder steile positie optimaal zit. De rest van de ‘pasvorm’ in bijv. maat 57 lijkt op die van een Argon18 in maat L, op die van een Felt in maat 56 en op een Cervélo P2 in maat 56.
De Ordu S105 wordt verder in een carbon soort gemaakt die Orbea aanduid met Ordu Silver en dat is een net wat zwaarder type carbon dan de duurdere Ordu serie waarin de Gold carbon soort wordt gebruikt. Is dat voor de gewone atleten onder ons van belang? Nee, niet echt. Als je echt lichter wilt rijden dan val je gewoon een kilo af….
Naast de Shimano 105 afmontage heeft Orbea ook niet bezuinigd op de overige onderdelen. Wat te denken van het Profile Design Ozero stuur, Mavic Cosmic Elite wielen, een Selle Italia SL T1 zadel en zelfs Look Keo pedalen. Maar Orbea gaat een stapje verder en heeft tevens de optie om tegen meerprijs ook voor wedstrijdwielen te kiezen. Je kunt de fiets upgraden met een Mavic Cosmic Carbon SL of Zipp 404 wielset (draadbanden).
Last but not least is de fiets in twee kleurstellingen verkrijgbaar. Er is keuze uit een zwart/rood en een zwart/zilver uitvoering.
En dit allemaal voor een prijs van € 2699 waarmee de Ordu S105 een fiets is met waar voor zijn geld. Is er dan niets negatiefs te melden? Op zich niet echt behalve dan dat de rem/versnellingskabels niet allemaal mooi boven in de toptube weglopen, maar nog aan de zijkant van de liggende schuine buis het frame ingaan. In alle nieuwste fietsen is dat wel het geval, maar het zijn slechts enkele kleine details.
Uiteindelijk is de Ordu S105 in deze prijsklasse een fiets apart.