Scott Plasma 20 2011

Voor bike fanaten breekt de leukste tijd van het jaar aan. Zo langzamerhand worden alle 2011 modellen onthult en kunnen we zien wat voor moois 2011 in petto heeft. Wat opvalt is dat bijna alle merken voor volgend seizoen een zogenaamde super bike in de collectie hebben. Dit zijn de fietsen die voor de meesten van ons onbetaalbaar zijn, maar waar de merken al hun know how en techniek in hebben gestopt. Zo af en toe lijken de fietsmerken net kleine jongetjes die kijken wie het verst kan pissen. De ene superbike is nog duurder en meer ‘kick ass’ afgemonteerd dan de andere. Gelukkig realiseren al deze merken ook dat daar slechts een hele kleine groep klanten voor is en het is ook erg fijn om te zien dat er veel arbeid is gestopt in de zogenaamde ‘ middenklasse’. Dit zijn fietsen in de prijsklasse van ongeveer € 2500 tot € 3500. In de loop van de komende weken zal ik verschillende fietsen bespreken en per artikel hun specifieke eigenschappen uitleggen.

We trappen af met de 2011 Scott Plasma 20

De Plasma 20 wordt gebouwd op het Plasma
2 frame. Dit is een geweldig frame met uitstekende features en een veel beter frame dan het nu uit de collectie gehaalde Plasma 1. Met name de wijze waarop de voorvork vrijwel naadloos in het frame overgaat is bijzonder. Het frame is voorzien van een vaste zadelpen die je moet afzagen op de exacte hoogte die je nodig hebt. Er is nog wel wat speelruimte, maar niet veel. Dat is enerzijds een nadeel, maar aan de andere kant als je via een goede BikeFit de juiste hoogte hebt bepaald is er niets aan de hand. Een voordeel is dat je nooit losse boutjes hebt, het is lichter en gewoon heel erg mooi. Op deze zadelpen zit een Ritchey zadelklem die behoorlijk naar voren geschoven kan worden zodat zelfs een 79 graden zitbuishoek bereikt kan worden. Een echte tri-positie dus.

Geometrisch gezien is het fiets die bij veel triatleten kan passen en eerder aan de relaxte kant zit dan aan de extreem diepe kant. M.a.w. als je zeer diep en aerodynamisch wilt zitten dan zal dat waarschijnlijk lastig worden op de Scott, maar dat zou je ook alleen moeten doen wanneer je zeker weet dat deze diepe positie niet ten koste van vermogen gaat. Maar mocht je dieper willen zitten dan de standaard afmontage toe laat dan is het wel mogelijk. De Plasma 20 wordt namelijk standaard geleverd met een Profile T2 stuur en een stuurpen die een hoek van -6 graden heeft. Als je de stuurpen vervangt of omdraait en het stuur vervangt voor bijv. een Vision Aerobar dan zit je al gauw
3 cm. lager dan de standaard afmontage. De armpads van een Profile zitten nu eenmaal beduidend hoger dan op een Vision aerobar.

De Scott Plasma 20 ligt qua frame karakter in de lijn van een Cannondale’s Slice en bijv. niet in de buurt van Cervelo’s of Felt’s triathlonfietsen.

De Plasma 20 is vrijwel geheel afgemonteerd met Shimano Ultegra wat natuurlijk nog steeds een heel goede groep onderdelen is. Wat wel jammer is dat Scott ervoor kiest om in een fiets van dit kaliber zulke ’cheepo’ wielen te monteren. Wellicht gaan ze ervan uit dat iedereen die in dit segment een fiets aanschaft al racewielen heeft of in ieder geval plan is om ze aan te schaffen en de standaard Shimano wielen slechts als trainingswielen gaat gebruiken.

Niettemin als je dit vergelijkt met bijv. een Cannondale Slice
3 dan krijg je daar een set Mavic Cosmic Elite wielen in, maar die fiets is dan ook wel weer een paar honderd euro duurder dus het is maar wat je wilt.

Technisch is het een schitterend frame wat de vergelijking met de grootste merken moeiteloos kan doorstaan en op de wielen na erg veel waar biedt voor zijn prijs. De 2011 prijs is nog niet precies bekend maar zal rond de € 3000 gaan kosten.