Vergelijking Zadel Bidonhouders

Op de meeste triathlonfietsen zit nog maar 1 bevestigingspunt op het frame waar je een bidonhouder kunt bevestigen. Op zich wel logisch. Waarom zou je de aerodynamische eigenschappen verminderen door een bidon op je frame te bevestigen. Tenzij je natuurlijk een speciale aero bidon bevestigd. Dan kunnen zelfs de aerodynamische eigenschappen verbeteren, maar dat terzijde want dit artikel gaat tenslotte om de vergelijking te maken tussen de verschillende systemen om 1 of
2 bidonnen achter je zadel mee te nemen.

Laten we eerst de verschillende merken en modellen bekijken die we hebben getest: Tacx, Profile, X-Lab en Selle Italia.

De Tacx is als eerste getest en daar kunnen we heel kort over zijn. Een compleet mislukt ding! De bevestiging op zich is prima, maar om de houder op de gewenste positie te kunnen plaatsen is gebruik gemaakt van een kantelsysteem wat vast zit met een boutje. Hoe strak je het boutje ook draait als je een beetje hobbelig wegdek hebt of door een kuil/put rijdt dan worden je bidonnen of gelanceerd of ze hangen helemaal schuin onder je zadel. We hebben de bout daarna zo strak gedraaid dat het kunstof knapte dus dat was ook geen feest. Advies: Niet kopen.

Profile heeft meerdere systemen. De goedkoopste is het AquaRack. Deze is verkrijgbaar in een versie voor bevestiging aan de zadelrails of aan de zadelpen, maar dat moet dan wel een ronde pen zijn en dat is vaak niet het geval met de aerodynamische fietsen. Wij hebben dus de zadelrails bevestiging versie getest. Dit is gewoon heel basic, maar heel goed. Compleet geleverd met
2 Profile bidonhouders en
2 gaspatroon houders. Je kunt vrijwel elke gewenste bidonpositie kiezen d.m.v. een inbus geregelde kantelbout die voorzien is van een vertanding zodat de gekozen positie ook de gekozen blijft. Deze kan dus niet schuiven zoals bij de Tacx het geval was. Voor € 25 hebben we het nergens meer over. Uitstekende prijskwaliteit verhouding.

De andere Profile houder die we getest hebben is het CFRM, wat dat ook moge betekenen. Dit is een soort carbon bakje met daarachter de mogelijkheid om
2 bidonhouders te plaatsen. Ook hier de bevestiging op de zadelrails. Voor de wat langer meelopende triatleten met een beetje geheugen doet dit systeem denken aan de vroegere Profile Piggy back van begin jaren ’90. Ik weet niet zo goed wat ik er van moet zeggen, omdat ik het ding gewoon niet mooi vind. Zeker niet voor € 139,95. Het is op zich wel aardig, want in het bakje kun je wat binnenbandjes kwijt, maar verder is het een beetje een log nutteloos geval in mijn optiek.

X-Lab: De aerospecialist uit de USA. Eigenaar Craig Turner is een complete tri-freak en is oprichter en jarenlang eigenaar geweest van 1 van Amerika’s meest bekende triathlonzaken, Nytro, in San Diego. Na de verkoop van zijn winkel heeft hij zich vollledig toegelegd op het ontwikkelen van aerodynamische zaken voor de triathlon. De X-Lab bidonhouders zijn er in veel verschillende soorten. Wij hebben de Turbo getest.

De Turbo monteert redelijk makkelijk op de rails en deze zit zo strak gemonteerd dat het echt muurvast zit. Je kunt ervoor kiezen om de houders recht of een beetje schuin aan het zadel te bevestigen. Het is maar net wat je voorkeur heeft. Ook de stand van de bidonnen kun je nog bepalen. Liever iets recht op, een beetje schuin of zelfs erg schuin. Je kunt ze in
5 verschillende hoeken monteren. Optisch vind ik zelf dit het mooiste systeem en het is in ieder geval het meest solide en meest veelzijdige systeem. X-Lab levert een compleet scala aan accessoires die allemaal zijn te bevestigen op de houder zoals gaspatroonhouders, tasjes, pompnippels, etc. You name it, they have it. Verder is er een speciale versie voor Cervelo fietsen die precies in de gaten van de zadelpen passen, er is een speciale versie voor atleten met een SMP zadel, en de versie’s zijn er ook in een carbon uitvoering. Deze zijn weer wat lichter, maar ook je portemonne wordt dan duidelijk een stuk lichter. De geteste aluminium Turbo versie kost € 75 voor de houder en is verkrijgbaar in zwart, wit, rood en zilver.

Selle Italia gaat een stapje verder en heeft een zadel ontwikkeld, de Optima, waarbij de houder meegefabriceerd is in het design van het zadel. Extreem mooi om te zien, hoewel het jammer is dat er maar plaats is voor 1 bidon, maar het design is fantastisch. Het werkt echt probleemloos , maar een voorwaarde is natuurlijk wel dat je het een lekker zadel vindt. Alleen die prijs…..daar rol je van van je fiets. Adviesverkoop kost de Optima ‘slechts’ € 389,95. Mocht je toevallig de loterij hebben gewonnen dan zou ik zeggen go for it, maar anders……