Trek Speed Concept Tri-Bikes

Steeds wanneer je denkt dat het mooiste toch wel gemaakt is komt er een merk die de overtreffende trap weet te maken. Persoonlijk rijd ik op een Felt DA, toch geen misselijke fiets, maar ik moet echt toegeven dat de Trek Speed Concept toch wel de natte droom moet zijn van elke triatleet. Trek is al een tijdje bezig met de ontwikkeling van deze fiets. De eerste prototypes waren te zien onder de gluteus maximus van Lance Armstrong en Contador in de Tour van 2009. Iets later ook bij de beste fietser onder de top triatleten van dit moment, Chris Lieto.

Wat deze fiets bijzonder maakt ten opzichte van de meeste andere fietsen is dat er werkelijk alles aan gedaan is om de luchtstroom langs de fiets zo min mogelijk te verstoren. Vele windtunnel testen zijn vooraf gegaan aan de uiteindelijke productiefiets. De fiets is in Amerika voor de consument onthuld tijdens de recent gehouden Tour van California. Nu komen ook de eerste testen naar buiten hoe deze fiets zich houdt ten opzichte van andere merken. Hoewel de eerlijkheid gebied te zeggen dat het hier testresulaten betreft van Trek en niet die van een onafhankelijke organisatie, waarbij ik wil benadrukken dat ik hiermee niet Trek beschuldig van onjuiste data. Voor degene die meer details willen weten, je kunt hier de PDF downloaden met alle high tech info.

Opvallend aan de frames zijn de specifieke vormen van de buizen. Deze zijn volgens Trek zo ontworpen dat de wind er onder vrijwel elke hoek zo vloeiend mogelijk lang stroomt. Trek noemt dit de KVF, hetgeen staat voor Kammtail Virtual Foil. Dit design is jaren geleden al bedacht en gebruikt in de autoindustrie en nu door Trek verder verbeterd en uitgewerkt. De druppel vormige buis is van zijn staart ontdaan, maar niettemin gaat de wind er langs alsof de staart er nog steeds aan zit. En deze aerodynamische vorm schijnt bij wind uit verschillende hoeken (yaw angle) zeer goed te werken. Maar ook aan alle andere details is gedacht. Zo zijn alle kabels weggewerkt in de stuur/stuurpen/frame constructie.

De remmen zijn volledig uit het ‘zicht’ van de wind gehaald. De voorrem zit ingebouwd in de vork en is vrijwel compleet onzichtbaar. De achterrem zit weggewerkt onder het bracket. Aan de achterzijde zit achter het frame ook een zogenaamde “draftbox” die gelukkig ook van het frame af te halen is. Dit is een soort gereedschapbox die, ik moet het toegeven, zeer strak tegen het frame is weggewerkt. Een beetje hetzelfde idee als bij de bidon in het frame van de Cervelo P4 alleen naar mijn persoonlijke smaak een stuk fraaier. Maar alle optische en aerodynamische data daargelaten, je hebt pas iets aan een fiets als de ‘pasvorm’ heel erg goed is. Als merk wil je namelijk toch het liefst dat je modellen door heel veel mensen gereden kunnen worden. Trek heeft de collectie opgebouwd in 2 series.

De Speed Concept 9 series en de Speed Concept 7 series. Wat hierboven allemaal is beschreven geldt specifiek voor de 9 serie. De 7 serie wordt gemaakt met hetzelfde design frame, maar een andere carbon soort en heeft niet de specifieke bayonet voorvork en daardoor bijv. niet de volledig weggewerkte voorrem, maar een gewone normale plaatsing van de rem op de vork. Geometrisch gezien zijn de fietsen voor een zeer grote groep atleten bereikbaar. Trek heeft de geometrie wat aangepast ten opzichte van de TTX modellen. De Stack en Reach waarden zijn net even anders en met anders wordt bedoeld in de lijn dat de fietsen iets langer en hoger zijn. Dat maakt de fietsen voor een enorm breed publiek geschikt. Qua bouw liggen ze dicht in de buurt van de Reach van een Felt of een Cervelo, alleen zijn de Trek’s net iets hoger in de balhoofd buis (Stack) hetgeen inhoudt dat je net iets minder diep ligt of kunt liggen, maar voor velen zal het meer dan diep genoeg zijn. Hieronder vind je vergelijkbare Stack en Reach waarden.

Merk Model Maat Stack Reach

Trek Sp.Con. 56 54.1 42,6

Cervelo P3/P4 56 51,6 43,3

Felt DA/B serie 56 52,5 42,5

Trek TTX L 56,4 42,9

Verder is de zitbuishoek 78 graden en daarmee is vrijwel elke triathlonpositie haalbaar. Door het zadel naar voren of naar achteren te schuiven kun je varieren van 76 t/m 80 graden. Optimaal dus.

Het is wel duidelijk dat Trek met deze collectie fietsen een groot publiek wil aanspreken en dat zie je terug in de prijsopbouw. Die is zonder meer erg goed te noemen. Er is al een Speed Concept
7 v.a. € 2399 en de prijs loopt door tot € 8499 in de duurste Speed Concept 9. Per model zitten de verschillen in de gebruikte carbonsoort -9 serie of
7 serie- , maar ook in de afmontage van de onderdelen en wielsets.

Ere wie ere toekomt. Trek levert met de Speed Concept serie een ongelofelijk goede lijn fietsen waarin voor iedereen wel een fiets te vinden is en met name een merk zoals Cervelo zal dit gaan voelen in de verkoop omdat juist zij geen fiets hebben in de klasse tot € 2800 en er nu naast Felt en Scott een derde merk is wat kwalitatief rijke triathlonfietsen in deze klasse aflevert. Kijk voor meer informatie over de Trek Speed Concept lijn hier.

Iemand nog geinteresseerd in een hele mooie vrijwel nieuwe Felt DA maat 54 incl. Zipp 1080/808 wielset…….

En als je dan denkt dat je alles hebt gezien…..helaas, het kan nog mooier. Wat te denken van in het frame ingebouwde snelheids en cadansensoren met het ANT+ systeem dus deze communiceren draadloos met o.a. Garmin en Suunto fiets/loop computers/hartslagmeters. De mensen bij Trek hebben er echt heel erg goed over nagedacht.