Triathlon Bike Fit (4): Cockpit Lengte

Dit is de meest belangrijke parameter die wordt gemeten en ook het meetpunt in verkeerde posities die voor de meeste klachten zorgt. Met cockpit lengte wordt de afstand bedoeld van zadel tot de pads (elleboogsteunen) van het ligstuur.   Vrijwel altijd zorgt een standaard racefiets voor problemen in combinatie met een ligstuur.  De reden hiervoor ligt in het feit dat de fabrikant van de racefiets bij het ontwerp van de geometrie van de fiets altijd in gedachte heeft gehad dat de fietser zijn handen in de beugels of op het stuur plaatst. Zodra je op dit normale racestuur een ligstuur plaatst of het geheel vervangt voor een triathlonstuur (waarbij ligstuur en basebar ineen zitten) je ellebogen daar waar eerst je handen zaten. Je kunt je voorstellen dat je lichaam veel verder naar voren moet om dit stuur te kunnen gebruiken, maar het zadel zit nog steeds op dezelfde plaats. Kortom, je moet jezelf uitrekken om nog goed bij het stuur te kunnen.

Om echter tot een goede ondersteuning van het gewicht van het bovenlichaam te komen moet de hoek van de schouder ongeveer 80-85 graden zijn. Slechts een enkeling kan de “uitgerekte” positie langere tijd handhaven en dan nog mag je je afvragen hoe daarna de loopprestatie zal zijn.

Een leuk voorbeeld om dit zelf te testen is om vanuit een rechtop staande positie voorover te buigen en dan te doen alsof je op een ligstuur ligt. Niemand zal dan zijn armen naar voren strekken. Automatisch neemt je lichaam de hoek van 80-85 graden aan omdat het lichaam in die houding de beste ondersteuning krijgt en het ontspannen aanvoelt. Zoals ik al eerder schreef: Vertrouw je lichaam!   Maar om de test af te maken blijf even in deze houding staan en duw je ellebogen wat naar voren- in de houding zoals veel triatleten, helaas, op hun fiets zitten- en je voelt direct dat je schouderspieren, je hoge rug spieren en uiteindelijk ook de lage rugspieren veel meer spanning hebben.

Een te lange en dus uitgerekte houding op de fiets is vaak ook de oorzaak van lage rugpijn, spanning in de bilspieren en de hamstrings. Het lichaam mist een goede ondersteuning en daarom gaan de spiergroepen naast de ruggengraat helpen bij het ondersteunen van het lichaam hetgeen het comfort en de prestatie niet ten goede komen.

Oorzaak van een te lange cockpit lengte is een te lange bovenbuis en/of een te lange stuurpen of gewoon een te grote fiets. Als je zelf ervaart dat wanneer je op je fiets zit en het eigenlijk niet prettig vindt om op je ligstuur te rijden of wanneer je om de zoveel tijd weer rechtop moet gaan zitten omdat je de liggende houding niet kunt volhouden dan zijn de oorzaken hiervan in 90% van de gevallen de genoemde punten in dit hoofdstuk. Het voordeel van een ligstuur is alleen maar aanwezig wanneer je zoveel mogelijk tijd doorbrengt liggend op je ligstuur. Als je het gevoel hebt dat je elke 15 min. even rechtop moet gaan zitten om je lichaam te ontlasten dan is je houding gewoon verkeerd en verdwijnt elk aerodynamisch voordeel wat gebruik van zo’n stuur zou moeten opleveren. Blijf je dan toch liggen dan zijn de bovengenoemde klachten te verwachten en kun je aannemen dat het looponderdeel veel slechter zal zijn dan je zou kunnen.

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.