test anchor link test anchor link

ISM zadels, de ins en outs

ISM zadels, dat zijn toch die gekke zadels met die twee rare uitsteeksels? Dat zit toch niet lekker? Dat is vaak de reactie wanneer ik tijdens een BikeFit iemand een dergelijk zadel adviseer.

Hoewel ISM zadels steeds meer bekendheid krijgen is er nog een grote groep fietsers die het comfort van deze zadels onderschat. Hoewel het niet voor iedereen het meest geschikte zadel is – maar dat geldt voor elk zadel – kan het voor fietsers met een te grote druk op de meest edele delen van het menselijk lichaam een zeer wenselijke oplossing zijn. Juist bij triatleten is deze druk vaak nog meer aanwezig vanwege de diepere aerodynamische positie dan dat bij racefietsers het geval is.

Om tot het gewenste effect te komen zitten er wel een aantal voorwaarden aan het gebruik van een ISM zadel. Er zijn verschillende modellen die allemaal hun eigen specifieke eigenschappen hebben en het zadel moet op de juiste wijze gemonteerd worden. Wanneer je een ‘normaal’ zadel en een ISM naast elkaar legt, dan zijn ze in lengte ongeveer even lang, maar de achterzijde van het ISM zadel is een min of meer loze hoeveelheid materiaal. Daar zit je niet op. De neus van een ISM zadel zit in verhouding verder naar achteren dan bij een normaal zadel juist omdat het de bedoeling dat de eerder genoemde edelen delen -van man en vrouw- niet op het zadel, maar voor het zadel uitkomen en op die wijze de druk wordt verminderd.

Maar welk model kies je nu van ISM want er zijn meer modellen die allemaal wel heel erg veel op elkaar lijken. Hieronder zullen we de meest gebruikte modellen in de triathlonsport beschrijven en de onderlinge verschillen duidelijk maken.

De Racing & de Road

Deze twee zadels zijn de meest bekende. Identiek in vorm, maar zeer verschillend in hardheid. De Racing is de hardere van de twee en geeft een veel directer gevoel. Omdat de hardheid van een zadel een zeer persoonlijk iets is kun je niet spreken van goed of slecht, maar is het individueel of je het ene lekkerder vindt dan het andere. Heb je nu een ISM Racing op je fiets zitten en is dat voor je gevoel goed, maar net niet die 100% top dan kan het zijn dat de Racing een tikje te hard is. Je kunt dan overwegen om de switch te maken naar de Road. De Road is exact gelijk aan pasvorm, maar in zijn geheel en in het bijzonder de neus is duidelijk zachter.

De Podium & de Breakaway

In eerste instantie meer bedoeld als racefiets-zadels, en om die reden zijn ze iets langer dan de eerder genoemde Road en Racing. Toch zijn dit twee modellen die triatleten niet moeten vergeten. Voor een aantal atleten zijn de Road en Racing te breed. Met andere woorden de twee uitsteeksels staan te ver uit elkaar en hebben een wat te hoekige vorm. Dat geeft bij een aantal atleten irritatie aan de binnenzijde van de benen daar waar deze langs de uiteinden van het zadel heen en weer schuren. De Podium en de Breakaway zijn slanker en lopen meer taps toe. Ook zijn de hoeken aan de voorzijde van de neus wat ronder afgewerkt. Het verschil tussen de Podium en de Breakaway is hetzelfde als bij de Road en de Racing. In dit geval is de Podium de hardere uitvoering en qua hardheid gelijk aan de Racing en de Breakaway de zachtere gelijk aan de Road.

De Prologue

Wanneer je de twee bovenstaande zadels beide nog te hard vindt maar de shape je wel ligt, dan is er deze derde optie. De pasvorm is gelijk aan die van de Podium/Breakaway, maar nog zachter dan de Breakaway. Dat kan voor een aantal atleten net dat extra beetje verschil maken tussen lekker en heel lekker.

De Time Trial

De ISM TT is qua vorm en hardheid gelijk aan de Racing, maar de neus uiteinden zijn ronder aflopend dan bij de racing het geval is. Lijkt bij triatleten toch in het gebruik wat tegen te vallen. Maar een gemiddelde TT atleet is ook slechts max. een uur bezig en een beetje doorsnee triatleet wordt dan net pas warm.

Hoewel iedereen anders op z’n zadel zit is het wel zo dat bij een ISM zadel je veel verder naar voren zit dan normaal en je moet hier dan ook rekening mee houden bij de montage. Je ziet dan ook vaak een groot deel van het zadel aan de achterzijde van de bips van de rijder uitsteken. In dit geval is dat normaal. Maar er zijn ook triathleten die op de neus van een normaal zadel rijden. Dat is minder normaal laat staan comfortabel, maar ja als je Hawaii er mee wint wie ben ik dan om daarover te ‘zeuren’. We moeten alleen niet vergeten dat deze atleten een hoop centjes betaald krijgen om op dat zadel te zitten en dan neem je soms wat minder comfort voor lief. Het is ook zeker niet altijd raadzaam om deze positie dan maar simpel te copiëren.

Een ISM zadel staat meestal ook hoger op de rails dan het zadel wat je nu gebruikt dus meet van te voren goed af wat je zadelhoogte is en corrigeer dit indien nodig na de montage van een ISM zadel. Zoals ik aan het begin van het artikel al schrijf, is de achterzijde van een ISM zadel een min of meer ongebruikte hoeveelheid materiaal. Een aardig voorbeeld hiervan is het Amerikaanse Dash zadel. Die laten dat deel van het zadel wat je bij deze shape niet gebruikt achterwege en ontstaat er een soort van mini zadeltjes. Een ISM roept vaak nog steeds wel verwonderde blikken op van medefietsers, maar wanneer je een Dash monteert weet je zeker dat vragende blikken gaat opleveren. Helaas is er geen importeur of agent in Nederland en heb ik het zadel zelf ook nog nooit kunnen proberen, maar in Amerika zijn er redelijk wat gebruikers die er bij zweren. Bijzonder ziet het er zeker uit.

Kun je nu van te voren zien welk model het meest geschikte zadel is? Nee, dat is deels gevoel, deels de afstand die je gemiddeld rijdt en deels op welke plek je van het zadel het liefste zit. Wat je wel moet realiseren is dat er voor de meeste rijders wat tijd tot gewenning nodig is. Bij anderen kan het direct een schot in de roos zijn, maar je oordeel niet meteen op 1 of
2 trainingen baseren. Geef het een serieus aantal trainingen de tijd voordat je een oordeel veldt en je je keuze bepaalt.