De meeste meerdaagse wielerwedstrijden beginnen met een proloog. Dat is een individuele tijdrit op de fiets die korter is dan acht kilometer. Dit zorgt meteen na dag 1 al voor een individueel klassement met kleine tijdsverschillen. Anders zou het kunnen gebeuren, dat dagenlang bijv. 8 renners op nummer één staan in het algemeen klassement.
In de Tour de France is bijna elk jaar een proloog opgenomen, maar ook in veel andere rondes zorgt een proloog voor een eerste schifting onder de renners. Vaak is de proloog niet in Frankrijk, maar in een ander land. Dat levert de organisatie dan veel geld op, terwijl het organiserende land zich kan verheugen in een geweldige belangstelling van de media.
Je hebt ook ploegentijdritten, maar vaak is sprake van een individuele tijdrit. Men spreekt dan van een rit tegen de klok. Hierbij moet de rijder het helemaal zelf klaren zonder hulp van ploeggenoten. In rondekoersen als de Ronde van Frankrijk zijn vaak meerder tijdritten opgenomen. Vaak is er het midden van de ronde een tijdrit in bergachtig gebied, zoals de Alpen. Daar zijn de tijdsverschillen natuurlijk veel groter dan bij een vlakke etappe.
Vaak worden de rondes beslist in deze ritten. Wil je een ronde dus kunnen winnen, dan is het belangrijk dat je goed kunt tijdrijden. Hoe langer de tijdrit, des te groter wordt de rol van het materiaal. We denken daarbij niet alleen aan de fiets, maar ook aan een speciale, gestroomlijnde helm en speciale kleding. Ook aan het eind van de ronde, meestal op de voorlaatste etappe, wordt nog regelmatig een individuele tijdrit gehouden.
Hierbij wordt het definitieve eindklassement bepaald. De laatste etappe is vaak een showrit voor veel publiek, waarbij de renners met z´n allen aankomen.
Aparte racefietsen
Voor het tijdrijden zijn aparte racefietsen ontworpen, de zgn. tijdritfietsen.
Het belangrijkste van een tijdritfiets is de juiste maat en juiste houding. Dit lijkt gemakkelijk, maar zelf op W.K.´s zie je soms nog profs op verkeerde fietsen rijden. Het is net als een jas, de fiets moet je goed passen. De maat is heel belangrijk. Ook voor losse onderdelen, losse frames en wielen moet je kieskeurig te werk gaan.