BH GC Aero 9.7, een onbekende onder de triathlonfietsen

Ik durf met een vrijwel 100% zekerheid te beweren dat vrijwel geen enkele lezer ooit gehoord heeft van het Spaanse merk BH. Niet geheel vreemd omdat de fietsen nauwelijks verkrijgbaar zijn in Nederland. Toch heeft dit Baskische merk 1 van de mooiste pareltjes in de wereld van triathlonfietsen. Los van het uiterlijk, want daar valt uiteraard over te twisten – zoveel mensen, zoveel smaken – zijn de specifieke geometrie en de prijs/kwaliteit verhouding hetgeen deze fiets tot bijzondere maken.

BH heeft de GC Aero ontwikkeld niet met de topper in het achterhoofd, maar meer met de doorsnee gemiddelde recreant. Dat betekent niet dat er geen toppers mee rijden want de Spaanse atleet Eneko Llanos rijdt al jaren met deze fiets, maar het betekent wel dat de geometrie is toegespitst op de fysieke eigenschappen van de gemiddelde recreatie triatleet.

Dus geen fiets voor de meer lenige, soepele atleet, maar voor het lichaam wat iets minder flexibel is of gewoon voor de atleet met lange benen en een korte torso. Want uiteindelijk is dat hetgeen wat deze fiets van de meeste andere merken onderscheidt. Waar de meeste bekende merken zoals Cervelo, Felt, Kuota, Ceepo e.d. zich meer richten op de doorsnee lichaamsbouw dus een meer normale verhouding tussen been- en torsolengte richt BH zich juist op een andere doelgroep. En dat is slim gekozen. Weliswaar is de ‘vijver’ waarin ze vissen wat kleiner, maar het totale merken/modellen aanbod in deze vijver is zeer beperkt dus wanneer je een fiets in deze kwaliteit en afmontage kunt aanbieden heb je een sterke troef in handen.

De BH GC Aero 9.7 heeft alles wat de bekende merken ook bieden. Een carbon frame wat gevormd is door studie in windtunnels en daardoor mooie vloeiende lijnen heeft, een stijf bottom bracket en een zadelpen met mogelijkheden om de (virtuele) zitbuishoek van 74 tot maar liefst 80 graden te positioneren. Maar het specifiek afwijkende in deze fiets is de hoge balhoofdbuis en de korte bovenbuis. Daardoor is het bij uitstek een fiets die je niet zo diep in de aerodynamische positie manoeuvreert, maar het comfort een zeer belangrijke rol laat spelen. Wanneer je gevoelig bent in de nek- en schouderspieren is vaak een wat diepere positie niet vol te houden. De hogere balhoofdbuis bij de GC Aero zorgt ervoor dat je positie minder agressief is en minder belasting geeft voor schouder- en nekspieren. Het is daardoor makkelijker om in de aerodynamische ligstuur positie te blijven liggen. Voeg daarbij de kortere bovenbuis en je hebt een geometrie die weinig voorkomt en eigenlijk bijna geen concurrentie kent. Want de BH GC Aero 9.7 kost € 3500,00. Een hoop geld, maar kijk wat je voor dit bedrag krijgt. Een verrassend stijf en aerodynamisch frame, Shimano Ultegra afmontage, een FSA crankset, een Vision triathlonstuur en daarboven op raceready Cole 58 mm hogere carbonvelgen in een draadband versie en dit alles weegt slechts 8,2 kg (in de kleinste maat).

Is er dan niets negatiefs te melden? Jawel, ten eerste is het raar dat ze in de kleinste maten hetzelfde stuur leveren als in de grootste maten. Dat is lastig omdat het stuur op de BH een stuurpen/stuurcombo is en dus bestaat uit één geheel. De lengte van die pen bedraagt
10 cm. En omruilen gaat niet. Daar werken ze niet aan mee. Een ander nadeel is de lange levertijd. Er wordt vaak
2 weken beloofd maar de ervaring leert dat dit vaak zo maar twee maanden kan worden en dat maakt het leveren van de fietsen een lastig issue zeker in het wedstrijdseizoen.