Gir’s G-max, de ideale mix tussen race & tri?

Voor de meeste lezers zal dit merk echt volkomen onbekend zijn. En dat was voor mij tot voor kort niet anders. Ik had zelf ook nog nooit van dit Franse merk gehoord. Toch is dit 1 van Frankrijks meest gebruikte merken. Deels chauvinisme, daar zijn de Franzen erg goed in, maar zeker ook omdat het merk een uniek concept heeft bedacht om fietsen relatief makkelijk om aan de sport die je beoefent.

Als triathlonsite gebruik ik de voor de uitleg de G-max. Een plaatje van een fiets. Ik kan van alles vertellen over de mooie carbon lay-up, de aerodynamische vormgeving en de diversiteit die wordt geboden aan verschillende typen afmontage. Dat laat ik echter voor dit artikel even achterwege en ik ga uitleggen waarom de fietsen van Gir’s daadwerkelijk iets toevoegen op de Nederlandse markt.

Om een racefiets om te bouwen naar triathlonfiets of vice versa heb je normaal gesproken minimaal een andere zadelpen nodig en er zijn niet meer zoveel fietsen waar de Profile triathlonzadelpen in past vanwege de gebruikte diameter.

Ik ga voor dit artikel uit van een triatleet die ook veel trainingen doet in groepsverband en met regelmaat een toertochtje mee pikt of een racefietser die zo nu en dan een triathlon meedoet en daar zo optimaal mogelijk voor op zijn fiets wil zitten.Hij heeft echter ruimte en budget voor 1 fiets. Wat te kiezen? Een racefiets of triathlonfiets?

Echte ‘hard core’ triathlonfietsen zijn niet echt geschikt om in groepen meet te fietsen laat staan om een toertocht mee te rijden. Daar zijn ze ook niet voor ontwikkeld. Maar een racefiets is geometrisch niet echt ideaal om gebruikt te kunnen worden in combinatie met een ligstuur. Het hoe en waarom hiervan wordt op deze site uitgelegd in andere hoofdstukken> dus dat sla ik hier over.

Wat in ieder geval een van de belangrijkste geometrische verschillen is tussen een racefiets en een triathlonfiets is de zitbuishoek. Wil je deze beinvloeden dan kun je dat doen door het zadel wat heen weer te schuiven. Wat verder naar achteren betekent een wat steilere zitbuishoeken wat meer naar voren een minder steile zitbuishoek. Een doorsnee racefiets heeft een zitbuishoek van ongeveer 72 graden en een triathlonfiets van 78 graden. Door bij een normale zadelpen het zadel maximaal naar voren te schuiven kun je 1½ a
2 graden winnen dus je realsieert nooit een goede triathlonpositie.

Gir’s heeft hier een ander systeem voor bedacht. Het verstelbare bottom bracket! Een even simpele, slimme en doeltreffende oplossing om je fiets vrij eenvoudig en snel aan te passen aan de activiteit die je gaat uitoefenen.

Verplaats je het plaatje in het bottom bracket naar achteren dan heb je een steilere positie dus meer triathlon geschikt. Bij de G-max komt je zitbuishoek tot wel 76 graden en dan kun je door het zadel te schuiven dit nog vergroten tot zelfs 78 graden. Maar je kunt ook kiezen om de andere kant op te gaan en de hoek juist minder steil te maken als je bijv. veel in de bergen gaat fietsen. Of natuurlijk de standaard middelste positie. Met een beetje handigheid en ervaring kun je de fiets in 30 min om bouwen van het een naar het ander.

Natuurlijk moet je middels je keuze van het juiste stuur en opzetstuur alles zo optimaal mogelijk maken en via een BikeFit kan exact opgemeten worden wat de zadelhoogtes zijn bij welke positie. Wanneer je namelijk het bottom bracket verplaatst heeft dat namelijk invloed op de zadelhoogte. Immers de afstand van het zadel naar de pedalen neemt iets toe of af afhankelijk welke kant je het bracket/zadel verplaatst. Maar bij een Gir’s fiets wordt dat in beide posities gemeten en ontvang je van beide posities een uitdraai met daarop de exacte gegevens.

Toegegeven, de G-max is en blijft een racefiets en geen triathlonfiets. Maar wel een fantastische racefiets die je kunt ombouwen tot een zeer redelijke triathlonfiets. Positie technisch gesproken is dit tot nu toe de meest innovatieve oplossing voor fietsers die eigenlijk een beetje van beiden willen hebben. Voor triatleten die niet of nauwelijs in een groep trainen of echt triathlon als hoofdsport hebben zeg ik nog steeds koop een goed passende triathlonfiets. Ook deze heeft Gir’s trouwens in de collectie en voor begin 2011 komt er een nieuw model op de markt, de GT-2, die ook het verstelbare bottom bracket heeft. Een juweeltje om te zien.

Maar ben je een fietser die bij tijd en wijle aan een triathlon deelneemt en daar zijn racefiets zo optimaal mogelijk voor wil gebruiken dan is de G-max – of één van de andere modellen van Gir’s met het verstelbare bottom bracket – een uitstekende keuze.
Een G-max met Sram Rival kost € 3599.