Trek Speed Concept 7.5

De Trek Speed Concept zou wel eens de meest verkopende triathlonfiets van 2011 kunnen worden. In deze prijsklasse zijn er veel verschillende fietsen te vinden, maar toch heeft de Speed Concept 7,5 erg veel te bieden hetgeen de andere merken niet hebben. Natuurlijk is de eerste vereiste dat de fiets je ‘past’, m.a.w. de geometrie van Trek moet bij je lichaamsbouw en je positie passen. Maar voor het gemak gaan we er vanuit dat dit het geval is.

De Trek SC 7.5 biedt een van de nieuwste en meest aerodynamische frames die er voor komend seizoen op de markt komt. De eerste Trek’s worden al in oktober geleverd. In de meeste opzichten is dit frame hetzelfde als bij de Trek Superbike, de SC 9.9. Het grootste verschil tussen de 7- serie en de 9-serie is het ontbreken van de bayonet vork in de 7-serie. Bij de 7-serie wordt een ‘normale’ aerodynamische vork gemonteerd. Het hele frame is net als de duurdere 9-serie modellen gemaakt met de speciale Kammtail buizen, (klik op de link als je meer over deze technische vorm wilt lezen) alleen niet van het lichtere OCLV carbon maar van Trek’s TCT carbon.

Maar bijv. in vergelijking tot de Cerveló P2 levert de Trek SC 7,5 wel een aerodynamische kabelverwerking in het frame. Alle kabels worden via de bovenbuis het frame ingeleid. Bij de P2 heb je nog steeds van die ‘lussen’ versnellingskabel die via de liggende buis het frame ingaan. Beide fietsen worden afgemonteerd met Shimano Ultegra. Uitstekende groep waarover weinig tot niets negatiefs te melden valt.

De Trek Speed Concept 7.5 is volledig geschikt gemaakt om wel veel van de bij de 9-serie standaard aanwezige accessoires ook te verwerken in de 7-serie. Bijv. de duotrapsensor die snelheid, afstand en cadans draadloos via een computertje weergeeft. Op zich niets bijzonder, maar wel bijzonder is de plaats waar deze sensoren bevestigd zijn. Normaal heb je de speedsensor op je voorvork zitten, een aerodynamische vloek, en heb je indien je cadans meet ook nog een sensor op je liggende achterbuis bevestigd. Een tweede aerodynamische zonde. Bij de Trek Speed Concept series zitten deze sensoren volledig uit de wind weggewerkt in de liggende achterbuis aan de ‘non-drive’ zijde. Deze sensoren zijn overigens ook nog uitgerust met digitale transmissie via het ANT+ systeem en communiceren dus ook met bijv. de Garmin speed & distance apparaten zoals de 310 XT, de 405,605 of de 705.

Een ander op het oog minder belangrijke en in het idee van sommigen zelfs lelijke accessoire is de draft box. Deze opbergbox kan in het frame worden bevestigd in de achtervork net onder het zadel. Normaal hangt daar een rommelig zadeltasje lekker vol in de wind en verstoord het de luchtstroom langs de fiets. Niet meer nodig met deze speed draft box. De draft box loopt vloeiend mee met de vormen van het frame en vergroot de aerodynamische eigenschappen aanzienlijk en daarbij kun je de nodige binnenbandjes, pompje, patronen, etc op een makkelijke manier meenemen. In de draft box zit een neopreen ‘hoes’ zodat de boel niet gaat rammelen.

De fiets wordt geleverd met een stuur van Trek’s huismerk Bontrager hetgeen een prima stuur is. In combinatie met dit stuur heb je een positie waarin comfort op een duidelijke nr. 1 staat. Het is zoals wij dat technisch noemen een ‘hoog’ stuur. Dat wil zeggen dat de aerobar elleboogsteunen vrij hoog boven het stuur staan. Wil je een meer aerodynamische positie hebben dan kun je dit stuur vervangen voor bijv. een ‘laag’ stuur zoals bijv. de Vision, Devox, de duurdere Bontrager of sommige Profile sturen.

Overal heb je met de Trek Speed Concept 7.5 een fiets waarin de allernieuwste technlogie op het gebied van aerodynamica in is verwerkt, interne kabelgeleiding, uitstekende onderdelen en een fiets waarin een fijne positie goed te handhaven is. Het gewicht van de fiets komt compleet uit op net iets meer dan 9kg. Voor de net geen € 3000 heb je een uitzonderlijk goede fiets met daarin de laatste techniek en kwaliteit verwerkt.