Testrit Felt DA

Het ontwikkelen van een site als deze is dat je in de gelukkige omstandigheden bent dat je veel en vaak al het moois mag testen dat er in triathlonland verkrijgbaar is. Dit keer een aantal testritjes op een Felt DA. De Felt DA is een technisch zeer mooi afgewerkte fiets. Hoewel het woord ‘fiets’ bij een dergelijk exemplaar nog nauwelijks een correcte weergave is van de machine waarop je als atleet mag rijden. De fiets zou niet misstaan in een programma als “TopGear”.

De Felt DA is een geometrische copy van bijv. een Cervelo P3 / P4. Dat betekent extreem stabiele rijeigenschappen en een fiets die eigenlijk als vanzelf rechtdoor gaat. De reden voor deze stabiele rijeigenschappen zit in de lange front center afstand. Dit is de afstand van het hart van het bracket tot aan de as van het voorwiel. Bij Felt is deze afstand in een maat 56 maar liefst 61,
2 cm lang. Cervelo heeft zelfs een front center dat nog een cm. langer is. Dit is ruim langer dan bij een standaard racefiets en ook in de meeste gevallen langer dan bij andere merken triathlonfietsen. De reden waarom Felt & Cervelo deze afstand langer maken is vanwege het feit dat de ontwerpers van deze fietsen er vanuitgaan -terecht- dat de gebruiker zo lang mogelijk op zijn ligstuur blijft liggen en zo min mogelijk in de beugels zal rijden. Een groot deel van het lichaamsgewicht leunt dus op de voorzijde van de fiets. Veel meer dan bij een normale racefiets waarbij het grootste deel van het gewicht op het zadel leunt. Om die gewichtsverplaatsing goed op te vangen is dus de front center afstand langer gemaakt en wordt de fiets veel stabieler in zijn rijgedrag.

Ultra cool is de Bayonet vork die Felt in een aantal modellen van de triathloncollectie monteert. Deze Bayonet vork scharniert om de balhoofdbuis in plaats van dat de vork door de balhoofdbuis heen gaat. Het geeft de voorzijde van de fiets meer stijfheid en voegt dus ook nog weer iets extra’s toe aan de toch al fantastische rijeigenschappen. Een andere mooie feature van Felt is dat op de Bayonet vork een makkelijk verstelbare stuurpen zit. Je kunt de stuurpen eenvoudig kantelen waardoor je kunt kiezen voor een iets meer of minder diepe positie. Doe je aan het begin van het seizoen meer kwartjes dan kun je makkelijk ietsje agressiever zitten. Maar ga je later in het seizoen trainen voor een halve of hele dan kun je ervoor kiezen om iets minder diep te gaan zitten zonder dat meteen de hele fiets verbouwd hoeft te worden. Steeds vaker zie je bij triathlon fietsen dat de remmen zoveel mogelijk uit de ‘wind’ worden gemonteerd. Bij Felt geldt dat in dit geval voor de achterrem. Deze is vernuftig weggewerkt aan de onderzijde van het bracket en is daardoor vrijwel niet zichtbaar.

Felt levert sinds 2009 sturen en remmen van eigen fabrikaat. Het is altijd even afwachten of dergelijke huismerken geen ‘euroshoppers’ worden, maar dat is bij het huismerk Devox geenzins het geval. Het full carbon stuur voelt fantastisch aan en de f-bend extensiosn liggen uitstekend in de handen. Als ik dan toch over iets moet gaan zeuren dan begrijp ik niet dat er op een mat zwart carbon frame een glimmend carbon stuur wordt gemonteerd. Persoonlijk had ik dan ook een mat zwart stuur veel mooier gevonden. Overigens is de 2010 versie inmiddels van glimmend carbon zodat frame en stuur wel goed bij elkaar passen.

De DA wordt uitsluitend geleverd als frame of als complete fiets met een Zipp 1080/808 tube wielset waarop Vittoria Triathlon EVO banden zijn gemonteerd. De wielen rijden als een raket en geven -zeker op een beetje korrelig asfalt- een bijbehorend geluid. De Dura Ace afmontage is natuurlijk ook top of the bill en het schakelt dan ook als een zonnetje. Het mat antraciet kleurige van de DA groep past perfect bij het mat zwarte van het frame. Alles bij elkaar stopt de weegschaal op een krappe 7½ kg.

Als prijs geen issue is en je jezelf eenmaal in je leven enorm wilt verwennen dan is de Felt DA een droomfiets er vanuitgaande dat deze natuurlijk bij je lichaamsbouw past…..