Het Dash Tri.7 zadel

Ooit schreef de in 2010 overleden wielerjournalist Jean Nelissen het boek ‘Hemel en hel op een stukje leer’. Denkend aan het nieuwe Tri.7 Dash-zadel zou je daarvan ‘piepklein stukje leer’ kunnen maken. Een kleiner, of beter korter zadel dan de Tri.7 heb ik in ieder geval nog nooit gezien. Het is ongeveer zo groot of lang als een menselijke hand. Het zadel weegt dan ook zo goed als niets: 79 gram volgens fabrikant Dash Cycles uit Boulder, CO/USA. In navolging van de inmiddels bekende Adamo-zadels van fabrikant ISM is dit een split-nose-saddle. Maar anders dan ISM gebruikt Dash een bruggetje van carbon om de uiteinden met elkaar te verbinden. Wat verder opvalt is de afgeronde voorkant. Een ander opvallend kenmerk is de prijs: $ 495.

Waarom zou je zoveel geld betalen voor een simpel fietszadel? Misschien moet je daarvoor jaren van zadelpijn en dwaze ontstekingen en schuurplekken hebben doorstaan. Hoe dan ook: nadat zelfs mijn ISM-Breakaway door de mand was gevallen (een van de punten zakte ten opzichte van de andere, waardoor ik opnieuw allerlei problemen kreeg) besloot ik de gok te wagen en bestelde ik de Tri.7 rechtstreeks bij de fabrikant. Hierdoor kwam ik nog eens € 38 duurder uit, met dank aan de Nederlandse douane. En toen, eindelijk, was ik de sceptische eigenaar van twee piepkleine stukjes leer. Ik monteerde het geval op mijn wedstrijdfiets en hield hierbij dezelfde afstand tussen punt zadel en stuur aan als bij de Breakaway. Dit was iets te veel van het goede, maar gelukkig deed een paar centimeter naar achteren wonderen. Enkele testritten en een wedstrijd (halve tri Almere) later ben ik van scepticus in gelovige veranderd. Het zadel zit geweldig, van hel naar hemel.
Het is een 100% tijdritzadel, waar je ook ‘gewoon’ op kunt zitten. Net als bij de ISM-zadels komt er dan meer gewicht op je zitbeentjes, maar dat went snel. Alle andere pijnklachten zijn echter verdwenen. Let alleen goed op tijdens de eerste wissel: toen ik in Almere na het zwemmen op mijn fiets wilde springen timede ik volledig verkeerd waardoor ik het zadel bijna miste – zo klein is het.

De Tri.7 is specifiek voor triathlon, want niet UCI legal. Dash produceert sinds kort echter ook een iets langer zadel, de TT9, nog duurder, maar met de mogelijkheid om er een extra bidonhouder aan te hangen. Resteert de opmerking dat de prijs belachelijk blijft, maar over een tijdje ben ik dat vast vergeten.