Specialized Shiv Tri 2012

Of Crowie er zaterdag nu wel of niet op start, één ding is zeker: het is een bijzondere fiets. Waarvan wel zeker is dat hij er op zal starten is Rasmus Henning, en deze fiets zal hem zeker geen windeieren leggen. Specialized heeft al de UCI-legal TT Shiv dus bij het ontwikkelen van deze Shiv Tri zijn ze verder gegaan dan volgens de UCI regels is toegestaan. Dat heeft als resultaat een topmodel waar veel triathleten van kunnen dromen, maar gelukkig zijn er voor 2012 ook verschillende meer betaalbare modellen te krijgen. Specialized doet hiermee een serieuze gooi naar de positie van marktleider.

Wat maakt de fiets zo bijzonder:

Het is eerste wat opvalt is de enorme downtube, de buis is zo breed dat je er niet omheen kunt. Los van de aerodynamische reden heeft deze brede buis een andere functie. In de buis zit meteen het meest bijzondere van de Shiv Tri. Een ingebouwd hydratiesysteem, een soort camelback, maar dan in je fiets. Met een flexibele slang tussen je aerobars die door middel van een magneet op zijn plaats blijft zitten. Dus geen omhoog staand rietje waarbij je verplicht bent om een zonnebril te dragen omdat anders je ogen niet veilig zijn. Het inbouwen van een camelback-achtig systeem in de fiets is niet helemaal origineel door Specialized bedacht, omdat de Cheetah-bike van voormalig Ironmankampioene Natascha Badmann dit ook al had. Maar zonder twijfel is dit de eerste productiefiets op grote schaal die een dergelijk systeem heeft. Dit soort systemen vereist wel goed schoonmaakwerk, anders krijg je van die groene vlokken in je camelback hetgeen een goede maag/darmfunctie in de weg staat.

Nog een opvallend detail zijn de vrijwel volledig weggewerkte kabels. Alle kabels gaan direct achter de aerobars het frame in en verstoren de wind dus zo min mogelijk. De aerobars zelf zijn eigen fabricaat van Specialized en speciaal ontwikkeld voor deze Shiv Tri. Duidelijk is te merken dat ‘Fit’ hierbij een cruciale rol heeft gespeeld. De base bar is binnen 1 maat stuurpen op
2 posities te monteren: een meer naar voren en een meer naar achteren geplaatste positie. De extensions zijn verstelbaar in lengte, in hoogte en breedte en lijken enigzins op de aerobarsystemen zoals Trek die in de 9-serie Speed Concept gebruikt.

De fiets wordt geleverd met twee zadelpennen, een 12,5 mm en een 37,5 setback, en beide zadelpennen zijn reversible dus vrijwel elke zitbuishoek is met deze pennen te realiseren, hetgeen van cruciaal belang is bij de optimale pasvorm. Minstens zo opvallend is de keuze om geen geïntegreerde voorrem te gebruiken. Er is een levendige discussie over het wel of geen nut hebben op de aerodynamica van de integratie van de voorrem in de voorvork zoals bijvoorbeeld wel gebeurt bij de Speed Concept 9-serie van Trek. Alleen had ik, als ik Specialized was geweest, de discussie hierover op deze fiets niet willen hebben. Het had de fiets net even dat beetje extra aan ‘looks’ gegeven en hem in een gelijkwaardig niveau geplaatst als de Trek’s, de Argon18′s, etc. Nu is het toch net wat meer een standaard voorvork. Uiteraard is de achterrem aan de onderzijde van het bracket geplaatst zoals dat inmiddels bij de meeste triathlonfietsen gebeurt.

De Specialized Shiv Tri zal worden geleverd in vijf maten van XS t/m XL en in verschillende afmontages. Onder andere met Di2, Sram Red, een Dura Ace/Ultegra mix en een Sram Rival. De goedkopere uitvoeringen zullen een iets andere bevestiging van de stuurpen en aerobars gaan krijgen dan de duurdere modellen. Prijzen zijn nog niet bekend, maar wellicht weten ze daar meer over tijdens de BikeMotion in Utrecht. Ik schat zelf in € 11.000 voor de Di2 versie en ongeveer € 3000 voor de Sram Rival.

Voor degene die nog iets meer willen weten hieronder de digitale catalogus van Specialized met onder andere de verschillende modellen en specs en een filmpje.