Bontrager RXL Hilo

Tja, zonder twijfel mijn persoonlijke keuze tot nu toe. De Bontrager RXL Hilo is licht, heeft een pasvorm als ware het een hardloopschoen en ademend is de schoen onovertroffen. Helaas was de zilveren herenversie niet meer verkrijgbaar in mijn maat, maar niet getreurd de damesversie wel en dan is het soms wel weer handig dat je kleine voeten hebt. Overigens is de maatvoering bijzonder klein. Van de meeste schoenen o.a de Mavic Tri-Race, de Specialized Tri-Vent en de Northwave Tribute kan ik gewoon maat 40 aan, maar in de RXL Hilo heb ik de 41 nodig. De damesversie dus. Zo gezegd, zo gedaan. En natuurlijk weer in het….wit, en ditmaal, om het geheel dan maar af te maken, met een bloemetjespatroon aan de binnenzijde.

Het kan mij niets schelen. Wat zit deze schoen geweldig lekker. Precies de instap waar ik van hou. De 2 klittenband straps zitten niet zo hoog op de wreef en geven mij het lichte gevoel waar ik zo van hou. De schoen is ook werkelijk licht van gewicht doordat er veel mesh materiaal in verwerkt zit. Zelfs de rit van 5½ uur in 30+ temperatuur was geen enkel probleem. Mijn voeten voelden zeer comfortabel, super! Zoals ik hierboven al opmerkte sluit en past de schoen bijna als een hardloopschoen. Hij of nu liever zij -ik test immers de damesversie- zit zeer zacht en nodigt uit om blootsvoets gedragen te worden. Fietsend voel je dat de carbonzolen dun zijn en je veel druk en dus kracht op de pedalen kunt overbrengen. De pasvorm is aan de brede kant, maar niet té breed. Een goede fietsschoen geeft namelijk voldoende ruimte bij de tenen zonder dat je het gevoel hebt dat ze in het luchtledige zweven. Maar je schoenen mogen nooit te smal zijn.

Wat ik verder als schoenenfreak kan waarderen is dat Bontrager -Bontrager is overigens het ‘huismerk’ van fietsenmerk Trek- niet alleen aandacht heeft gegeven aan de schoenen zelf, maar ook aan de inlegzolen. Daar waar de meeste fietsschoenen worden afgeleverd met waardeloze platte, slappe inlegzolen heeft Bontrager zeer goed nagedacht en het belang van een goede inlegzool ingezien. En dat valt te prijzen, een goede positie van de voet zorgt er immers voor dat naast het voorkomen van bekende fietsklachten zoals ‘dode’ en/of tintelende tenen het ook zorg draagt voor een betere houding in de enkel/knie/ heup keten.

Bontrager heeft duidelijk een deal gesloten met de Amerikaanse zolen fabrikant eSoles. eSoles zijn inlegzolen waarbij je zelf d.m.v. losse elementen de voetboog kunt ondersteunen en de hoogte daarvan kunt bepalen evenals de steun onder de voorvoet om de hierboven beschreven teen klachten te verhelpen. Jammer is dat je slechts de zolen krijgt en niet alle losse componenten zodat je de zolen daadwerkelijk helemaal kunt afstemmen op je eigen voeten, maar deze extra losse onderdelen zijn wel apart verkrijgbaar. Nu heb je ‘alleen’ de zolen met de 2 standaard elementen, maar niettemin nog steeds een zeer goede inlegzool en vele malen beter dan wat er meestal in fietsschoenen wordt geleverd.

Wel is jammer dat de schoenen niet de snelle instap hebben zoals deze bij de andere eerder geteste schoenen wel het geval was. Om de schoenen goed aan te kunnen trekken is het noodzakelijk om beide klittenband straps los te maken. Wel handig is de lange, rubberen heel pull aan de achterzijde. Maar het is duidelijk de “traagste’” schoen om aan te trekken. Voor mij als LD atleet verder geen probleem en dus ga ik dit seizoen verder met deze schoen. Gezien de uitstekende kwaliteit van de inlegzolen die standaard wordt geleverd is de prijs van € 170 zeer concurerend.

Heb je lastige voeten dan is voor € 59 de losse componenten kit leverbaar en in deze kit zitten 4 verschillende hoogten voetholte steunen en 4 verschillende dikten steunen om de voorvoet te ondersteunen. Een uniek concept en voor fietsers met klachten een goede oplossing.