Triathlon Bike Fit (6): Heup-Knie-Enkel Positionering

Voor sommigen onder ons blijkt dat bij een analyse van de beweging van de knie – van voren gezien - dat de knie niet mooi in lijn beweegt met de enkel en de heup. Verschillende oorzaken kunnen hiervan het gevolg zijn. De meest voorkomende zijn beenlengte verschil, bekkenscheefstand, maar ook een varus- of valgusstand van de voet. De varusstand komt voor bij 85% van de mensen. Bij het gewoon lopen of hardlopen zorgt dit vrijwel nooit voor problemen omdat de enkel en voet makkelijk kunnen bewegen. Maar bij het vastklikken van de voet in een pedaal wordt de voet automatisch in de horizontale positie gemanoeuvreerd en dat kan voor problemen zorgen omdat het natuurlijke bewegen van de voet en enkel wordt beperkt.  Vaak is er bij 1 been ook meer afwijking te zien dan bij het andere been. Hoe meer het been in een rechte lijn omlaag trapt hoe beter de overbrenging van kracht is en hoe kleiner de kans op blessures aan de knie. Op onze simulator is dan ook te zien dat in dit soort gevallen het ene been meer kracht produceert dan het andere been en dat het sterkere been ook een veel betere en efficiëntere pedaalomwenteling heeft.

Door de plaatsing van één of meerdere kleine wigjes tussen de schoen en het pedaalplaatje kan deze lijn verbeterd en geoptimaliseerd worden. Vaak neemt het wattage (de hoeveelheid kracht) die men kan produceren toe. Het proberen van verschillende mogelijkheden leidt vaak tot de beste oplossing. Het is een kwestie van “trial and error”. Het afstellen van de schoenplaatjes is een niet te onderschatten deel van een Bike Fit sessie.

Een Bike Fit is een combinatie van kennis, ervaring en een stukje wetenschap. Maar zelfs met de kennis, ervaring en de wetenschap is het zonder de juiste gereedschappen en materialen niet uit te voeren.

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.