2012 modellen triathlonfietsen (2)

En nog meer van het mooie speelgoed. Dat wordt straks weer watertanden op de BikeMotion. Het is te hopen dat de meeste merken straks hun triathlonmodellen ook hebben staan.

Hieronder de modellen van Trek 2012. Bij Trek weinig veranderingen behalve dat de prijzen of omlaag -ja, je leest het goed- of hetzelfde zijn gebleven, maar in het laatste geval zijn dan de onderdelen op de fiets geupgrade. Trek opent hiermee serieus de aanval op de ‘koppositie’ in de triathlonmarkt. Op de Amerikaanse triathlonwebsite slowtwitch.com stond overigens begin dit jaar een Poll met de verschillende fietsmerken. De vraag was welk merk er gekocht zou worden wanneer men in 2011 een nieuwe fiets zou aanschaffen. Trek had met de toen net geïntroduceerde Speed Concept lijn maar liefst een aandeel van 49% van de stemmers! Ik ben erg benieuwd naar de bike count in Hawaii dit jaar. De afgelopen jaren was het Cervélo dat er met kop en schouders boven uitstak als het ging om het merk met de meeste fietsen in het Parc Fermee. Over twee maanden weten we of er een nieuwe koploper is.

Ook dit jaar weer bij Trek – en ook bij andere merken – een groeiend aantal modellen afgemonteerd met Sram. Dit merk begint meer en meer voet aan de grond te krijgen en niet ten onrechte. De verschillende groepen Apex, Rival, Force en Red doen zeker niet meer onder voor Shimano. Gezien de prijzen van sommige modellen fietsen krijg ik wel de indruk dat Sram als Amerikaanse firma de grote Amerikaanse fietsmerken een mooie korting geeft op de Sram onderdelen.

Trek Speed Concept 2.5 € 1699. Aluminium frame, carbon vork, Sram Apex afmontage en dezelfde geometrie als de duurdere 7- en 9-serie. Prachtige fiets voor de startende triathleet of gewoon wanneer dit je budget is en € 200 goedkoper dan het 2011 model.

De modellen 7.0, de 7.2 en de 7.5 blijven in de collectie en veranderen weinig tot niets behalve in kleur. Wel wordt het grote gat tussen de 7-serie en de 9-serie opgevuld. Er komt in de nieuwe collectie een 7.8. Dit model gaat geleverd worden met een complete Sram Force groep, een carbon triathlonstuur en met
5 cm hoge carbonvelgen. Een race-ready fiets. Toch vind ik het persoonlijk jammer dat Trek er niet voor gekozen heeft om een lager model 9-serie te produceren. Bijvoorbeeld met het wat goedkopere 500 OCLV carbon van de 7-serie, maar het bayonet voorvork systeem van de 9-serie. Maar goed, de 7.8 mag er zeker ook zijn. De prijs van € 3.999,00 is natuurlijk nog steeds een hele bak geld, maar voor een fiets met deze groep en met deze wielset/stuurcombo is het een zeer concurrerende prijs.

Cannondale houdt de Slice in de collectie in een qua kleur vrijwel ongewijzigde uitvoering. De Slice 105 blijft zeer scherp geprijsd met € 2199. De verandering zit in de Ultegra versie van € 2999. Die verdwijnt en daarvoor in de plaats komt een Slice Force van € 2699. Dat is echt een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. Waarbij wel gezegd moet worden dat het een mix van Sram Force en Sram Rival is. De belangrijke schakel delen zoals de beide deraillieurs zijn van Force en de remmen van Rival. Dat is alleen maar een slimme keuze omdat daarmee dus deze scherpe prijs gerealiseerd kan worden en de remkracht er niet minder om is. Verder is ook de wielset iets gewijzigd ten opzichte van de duurdere 2011 Ultegra versie om de prijs tot € 2699 te laten zakken. Maar Cannondale heeft hier een zeer goede en concurrende fiets mee in de markt gezet. Mits deze je natuurlijk past, want de geometrie van een Slice heeft slechts een beperkte doelgroep en is zeker niet voor iedereen geschikt. Nu al reeds leverbaar.

En voor de dames is er de speciale Slice 105 Womens (€ 2199) die ook in hele kleine maten is te leveren.

En er komt nog een Super Slice waar nog geen verdere informatie over beschikbaar is zoals prijzen, etc. De verwachte leverdatum is feb. 2012. Wat wel opvalt is dat ook C’dale kiest voor de speciale bayonet vork. Maar om eerlijk te zijn hoop ik dat de fiets hieronder een prototype is, want de zadelpen vind ik zelf niet geslaagd. Uit een enorm massieve zadelbuis komt plotseling zo’n heel lullig dun zadelpennetje. Het zou volgens mijn bescheiden optiek fraaier zijn om eenzelfde zadelpen als op de ‘gewone’ Slices te monteren. Dat staat meer in verhouding tot de rest van het frame. Wel cool is de ’spoiler’ die bijna over het achterwiel heen hangt. Gezien het gebruik tijdens de Giro en de Tour mag het nu nog van de UCI. Maar daar hebben in de triathlon niets mee te maken. Gelukkig.

Argon18 heeft besloten de bekende
2 triathlon modellen, de E-112 en de E-114, te vervangen. Althans, voor zover mijn informatie nu is blijven deze niet in de collectie tegen een meer vriendelijke prijs zoals je soms wel eens ziet als er nieuwe modellen worden geintroduceerd. Hiervoor in de plaats komen
2 nieuwe modellen de E-116 en de E-118. Er is nog niet veel bekend over levering van complete fietsen en de importeur voor de Benelux zal zoals gewoonlijk wel weer losse frames en complete fietsen aanbieden waarbij je zelf kunt kiezen welke afmontage je wilt hebben. Ook hier in het topmodel, de E-118, de bayonet voorvork en dat lijkt ook meteen het grootste verschil te zijn tussen de
2 modellen. Dat betekent dat bij de E-118 je wel vastzit aan het bijbehorende Argon18 stuur en extensions. Beide modellen hebben de omdraaibare zadelpen om de zitbuishoek aan te passen naar steil of minder steil. Minder fraai is voor een fiets van een dergelijk bedrag, want ik reken bij de E-118 toch wel op een top prijs, is dat er nog zoveel kabel is te zien. Het had wel wat fraaier weggewerkt kunnen worden getuige de wijze waarop de kabels bij de 9-serie van Trek weggewerkt zijn. Maar in deze mat zwarte kleurstelling heeft hij wel iets weg van de Stealth bommenwerper. Off radar je tegenstander voorbij rijden.

E-116:

E-118:

De voorrem aan de achterzijde van de voorvork op de E-118 (ook bij de E-116):

De bekabeling van de rem en versnelling nog behoorlijk in het ‘zicht van de wind’. Op dit niveau fietsen aerodynamisch minder verantwoord.