De all new Cervelo P2

Vandaag heeft Cervelo haar nieuwe P2 onthuld.  Ondanks dat de oude P2 nog steeds technisch gezien een goede fiets is was een upgrade nodig om het gat met de concurrentie te dichten. Bij de nieuwe P2 zijn duidelijk de aerodynamische aspecten en vormen van de P5 en de P3 verwerkt. De voorbouw is duidelijk meer aerodynamisch dan de oude P2 en extra details zoals de versnellingskabels die in de oude uitvoering nog via de schuine buis het frame in gingen worden nu via de bovenbuis weggewerkt.

Cervelo P2 new

De voorvork is op sommige punten net even anders dan de voorvork op de nieuwe P3 die verleden jaar werd geïntroduceerd. Het is nauwelijks zichtbaar, maar met name aan de bovenzijde is de vork in de P2 iets minder aero gevormd dan de vork op de P3.

Het grootste verschil zit in de veranderde geometrie. De nieuwe P2 zit in dezelfde lijn qua bouw als de P5 en de P3. Dat betekent een kortere reach en een hogere stack waarde. Hiermee is de P2 qua pasvorm meer richting bijvoorbeeld een Trek Speed Concept gegaan. Waarom deze aangepaste geometrie? Omdat er vele oude P2′s en oude P3′s rondrijden waar een toren van spacers onder de stuurpen zit. Soms wel tot 6 cm en vaak ook nog een stuurpen in een hoek naar boven. Met deze aangepaste geometrie probeert Cervelo je eigenlijk min of meer dezelfde pasvorm te geven alleen zonder dat je die toren aan spacers nodig hebt.

Nu is de frame stack en frame reach een gegeven, maar de uiteindelijke pasvorm van alle zogenaamde contactpunten wordt mede voor een groot deel bepaald door de gebruikte stuur en stuurpen combinatie. In dit geval kiest Cervelo voor een Profile Design T4 aerobar. Voor atleten die vrij diep kunnen en willen zitten betekent dit een wat minder gunstige keuze. Op een nu ‘hoger’ frame wordt namelijk ook een ‘hoger’ stuur geplaatst. De armpads liggen namelijk 6 cm boven de middenlijn van de base bar. Daarmee wordt het een vrij hoge fiets. Een Vision Aerobar ligt bijvoorbeeld met de armpads standaard  3,5 cm lager dan de Profile T4. Met een andere stuurkeuze en bijvoorbeeld een stuurpen in een hoek van -17 graden kun je ook op deze nieuwe P2 een diepere aerodynamische positie realiseren, maar het betekent soms ook wat extra kosten.

Cervelo P2 top tubeNu we toch met het stuur bezig zijn. Zou ik de productmanager van Cervelo zijn geweest dan zou ik een ander stuur als standaard stuur op deze fiets hebben gekozen. De Profile T4 is een zeer goed stuur, maar de armpads kunnen slechts 15 mm naar achteren worden verplaatst en in de normale middelste positie zitten ze vrijwel recht boven de base bar. Dus de reach van de fiets als frame is wel korter geworden, maar de totale pasvorm van de contactpunten is eigenlijk nog steeds aan de lange kant. Dat betekent voor velen een kortere stuurpen monteren of het stuur vervangen voor een ander stuur omdat de mogelijkheden tot het verstellen vrij beperkt zijn. Je vraagt je af wat nou de reden geweest zou zijn om voor een T4 met de Profile F35 armpads te kiezen en niet voor de Profile T3. De T3 heeft alles wat de T4 in deze uitvoering niet heeft. Namelijk armpads die op de houders naar voren en naar achteren verplaatst kunnen worden, de houders zelf kunnen weer op de extensions verplaatst worden en de extensions hebben een meer comfortabele polspositie. Hoewel dat laatste een persoonlijke voorkeur is zijn de andere voordelen van de T3 onmiskenbaar en zouden er veel meer atleten in één keer klaar zijn met de T3 als standaard stuur. In mijn optiek een klein missertje van Cervelo.

De kleurstelling van de fiets is verrassend, maar het is een knipoog naar de allereerste series van de P2′s in 1999. Anno nu misschien toch wel een gevaarlijke kleur. Het is zeker gedurfd, maar toch wel iets waar je meteen van houdt of niet.

De fiets gaat € 2900 kosten. Niet bepaald meteen een echte instapklasse, maar de afmontage maakt het meer dan waar voor het geld. Shimano 105 derailleurs, maar nog iets belangrijker zijn de Shimano Dura Ace shifters en die schakelen toch net ietsje beter dan de Microshift shifters die je vaak op andere fietsen gemonteerd ziet zitten. Maar toegegeven, op je triathlonfiets schakel je over het algemeen niet heel erg veel en intensief. Verder FSA remmen, Profile Design remgrepen, standaard Shimano wielset, Fizik Arione Tri2, Tiagra 11-15 cassette en Tiagra ketting. Het is allemaal eigenlijk dik in orde voor het geld dat je voor de fiets neerlegt. Tuurlijk, Tiagra is niet het beste wat Shimano te bieden heeft, maar wanneer de cassette en de ketting versleten zijn vervang je deze voor een 105 of Ultegra setje en je draait als een zonnetje. Wanneer je frame en kwaliteit van de onderdelen tegen de prijs afzet is het een goede prijs / kwaliteit verhouding. Bijvoorbeeld een complete Trek Speed Concept 2014 7-serie met Shimano 105 komt op een goede € 1100 duurder, maar dan heb je wel een integrated aerobar.

Overall zet Cervelo hier gewoon een puike fiets neer waarmee ze hun koppositie in de Kona Bike Count waarschijnlijk de komende jaren gewoon vast gaan houden.

 

 

 

Reageer

Reageren? Graag! Maar hou je wel aan onze huisregels.