Felt heeft gisteren haar nieuwste triathlonfiets geïntroduceerd. En wat voor een. In navolging van Specialized heeft Felt bij de IA (Integrated Aero) ervoor gekozen om alle UCI regels aan de fietsschoen te lappen en een complete triathlonfiets te ontwikkelen met maar een doel; een zo aerodynamisch mogelijk racemonster op de weg te zetten.
En de Felt IA ziet er ook wel een beetje uit als een kruising tussen een Specialized Shiv Tri en een Cervelo P5 Six, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de fiets een geweldige uitstraling vindt hebben. Het is een soort Formule-1 racewagen op twee wielen. De vergelijking met de P5 komt mede door de wijze waarop de voorrem is weggewerkt. Volledig tussen de twee vorken in, maar met een even simpele doch effectieve werking. Een zogenaamd center pull systeem zoals dat ook op de Trek Speed Concept zit.
Het is bijzonder om te zien dat Felt dit model in productie heeft genomen. Meestal zien we dit soort design als concept modellen die nimmer de productie halen en Felt was nog geen zes jaar geleden slechts een zeer kleine speler in de triathlonmarkt. In 2006 scoorde het merk tijdens de Ironman van Hawaii bike count niet eens een plaats in de top-tien. In de jaren erna steeg het merk naar de derdde plaats. En het is niet makkelijk voor een kleiner merk om mee te eten uit de taart die door the big four, Trek, Cervelo, Specialized en Cannondale, wordt verdeeld. Deze vier merken domineren zo ongeveer de triathlonmarkt, zeker in de US en daar richten de meeste merken zich op. Toch weet Felt door een goede prijs-kwaliteit verhouding en een verbeterde geometrie een serieuze concurrent te zijn.
En het is niet alleen de look die de Felt IA deelt met de Specialized Shiv Tri ook de geometrie wordt deels gedeeld. Bijv. de Felt IA heeft in een maat L de Reach gelijk aan die van een Shiv Tri in maat L, maar de Stackvan een Shiv Tri in maat M, een Felt IA in een maat M heeft de Reach van een Shiv Tri in een M, maar de Stack van een maat S, enzovoorts. Alleen bij de XS gaat het niet helemaal op.
Kortom, de lengte van de fiets is geometrisch gezien redelijk vergelijkbaar met alle nieuwere triathlonfietsen, maar in de Stack net iets lager dan de Shiv Tri en meer richting een nieuwe Cervelo P3. Een verstandige keuze omdat dit niet direct een fiets zal gaan worden die aangeschaft gaat worden door de startende triatleet, maar meer door iemand met wat meer ervaring. Er gaan 2 verschillende stuurpennen geleverd worden. Een vlakke 90 mm lange uitvoering en een stuurpen van 70 mm lang met een hoogte van 30 mm. En daarbij kun je ook in het stuur nog een en ander extra aanpassen in hoogte en lengte.
De nieuwe Felt IA is ontwikkeld voor elektronisch schakelen (hoewel hij ook gemonteerd kan worden met mechanisch) maar details om de kabels zo fraai mogelijk weg te werken zijn aanwezig. Er is nog niet helemaal bekend wat voor Integrated Storage mogelijkheden er gaan komen. Maar het gerucht gaat dat er later voorzieningen gaan komen om drank, banden et cetera zo aero mogelijk mee te gaan nemen.
Zoals altijd worden dit soort fietsen in de über prijsklasse geïntroduceerd en in dit geval is dat niet anders. De afgebeelde uitvoering zal omstreeks de € 13.500,00 gaan kosten. Er komt ook een los frame en een modelletje van ‘slechts’ € 10.000,00. Maar dan ben je wel een heuse eyecatcher rijker.
Tijdens het IM 70.3 WC in Las Vegas over enkele weken zullen als het goed is de meeste door Felt gesponsorde atleten al te zien zijn op dit nieuwe racemonster.
Prachtige fiets qua ontwerp , alleen denk ik dat het rijden met zijwind een lastig verhaal gaat worden ,zeker als je een lichtgewicht triatleet bent.
Ook lelijkheid heeft z’n prijs.
handjes aan het stuur houden, he Jeffrey !
Fietsporno in mijn optiek
Lees net toevallig voor dit stuk, ook een stuk op triathlete.com over deze fiets….