Ironman marketing om je vingers bij af te likken: dat kan iedereen

De marketing die Ironman laat zien, is als een geoliede machine. Ze zijn de guerrilla’s onder de marketingorganisaties. Met een legertje marketeers marcheren zij door triathlonland en waar nodig planten ze hun vlag.

Watertandend heb ik Ironman Frankfurt aanschouwd. Ironman posters, vlaggen en megatenten worden geplaatst, en de rode loper uitgerold. Van afzetlinten tot de finish, alles is versierd met het opvallende rood, de grote M met de dikke vette punt erboven. Niets dan daadkracht en uitdaging. Een logo dat zo sterk is als Ironman zelf. Dit imago is alleen zo sterk omdat de branding klopt en de organisatie dit tot in de puntjes uitdraagt. Maar wat brengt dat nou eigenlijk, voor sponsoren, teams en pro’s? Of is het meer dan Return on Investment dat bij Ironman de klok slaat? Wat cijfers op een rij:

Marketingcijfers Ironman

Aardig om te weten: de economische meerwaarde voor de stad Frankfurt is 18,7 miljoen Euro in de week van de wedstrijd. Bestaande uit dat wat atleten, supporters en toeschouwers gezamenlijk uitgeven aan verblijfkosten en horeca. Gaan we deze Ironman cijfers vertalen, dan kan gesteld worden dat het de deelnemende teams (verenigingen), de atleten of triathlonorganisatie met haar sponsoren, geen windeieren heeft gelegd. Laat ik dit concreter maken met cijfers van Team4Talent.

Triatleet Bas Diederen deed mee in Frankfurt en eindigde op een prachtige derde plaats. Van alle mensen die via internet, tv en de webcam gekeken hebben naar de finish van de eerste drie plaatsen, heeft toch een geschatte paar miljoen ‘Team4Talent’ gezien. De herkenbaarheid van dit (toen nog onbekende) Nederlandse team is hiermee enorm vergroot. Ook de inzet van Team4Talent marketing laat sterke resultaten zien:

Marketingcijfers Team4Talent

De bovenstaande cijfers hebben betrekking op de week van Ironman Frankfurt. De betrokkenheid van mensen zie je terug in het aantal volgers (+2%), vermeldingen, likes (+7%) en bezoekers (+18%) van de website. De meeste interesse gaat uit naar geplaatste foto’s en video’s. Zij scoren goed omdat de bezoeker direct het gevoel krijgt er bij te zijn geweest. Sfeer, resultaten en euforie zijn de verbindende factoren tussen Team4Talent en de bezoeker. Het spreekt voor zich dat dit een goede uitwerking heeft op de beleving van het merk ‘Team4Talent’.

Dit kan dus iedereen
Het is niet zo dat deze goede marketingresultaten alleen bereikt kunnen worden als je meedoet aan een Ironman en nog het podium moet halen ook. Denk eens kleiner, aan een regionale wedstrijd met regionale teams en sponsoren. Met de inzet van internet (website van vereniging en organisatie), social media (facebook en twitter) en het plaatsen van foto- en filmmateriaal, wordt de herkenbaarheid vergroot. Denk na over wat jij als bezoeker (van website, facebook, twitter) zou willen ‘beleven’. Dit verhoogt de toegevoegde waarde voor het team, vereniging, organisatie of atleet en bovenal van de sponsoren.

Deze laatste groep is veelal het belangrijkste. Sponsoren die geïnvesteerd hebben willen zichzelf voorafgaand, tijdens en na de wedstrijd in beeld en geluid terug zien. Dit bereik je door een pakkend marketing- en mediaplan te maken. In dit plan staan zowel online als offline activiteiten die interessant zijn voor de sponsor. Wees daarbij dus ook niet passief bij het benaderen van de media. Dit geldt uiteraard voorafgaand aan een wedstrijd, maar ook na afloop bij het aanleveren van een goed wedstrijdverslag. De triathlonminded media en de lokale media zullen snel geneigd zijn dit over te nemen, dus geef hen goede voeding voor meer publiciteit. Laat verder vooraf aan de (potentiële) sponsoren zien wat je van plan bent te gaan doen en hoe je daarbij hun merk mee gaat nemen. En geef hen achteraf ook inzicht in je inspanningen en de resultaten die het heeft opgeleverd.

Ook zonder een legertje marketeers kan dit bereikt worden. Die ene enthousiaste guerrilla trekt ten strijde, en is genoeg om mooie Ironman-achtige marketing neer te zetten. Wacht niet tot anderen de vlaggen voor je planten, wees er zelf bij en verover.

Bronnen / Links:
- KRACHT Sportmarketing
-Official Ironman Race Program 2013
- Google Analytics van Team4Talent

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.

2 reacties

  1. Richard - 29 juli 2013:

    De kracht van Ironman is ook dat ze er meester in zijn om een mythe te creëren rondom triatlon en de triatleten. Want dan hoeft de eigen marketingkracht niet meer zo nauwkeurig te zijn. Ze kunnen dan wel wat steekjes laten vallen. De atleten pakten het op gegeven moment op en sindsdien wordt de mythe alleen maar versterkt.
    Het is knap hoe ze dat in geld weten om te zetten. (Ze is Ironman, ofwel de WTC, ofwel Providence Equity, een private investeerder.)
    De omzet van een Ironman valt voor het overgrote deel in de toeristische sector en dat is ook waarom zo vaak deze sector de meeste sponsorgelden genereren. Ga maar na: elke atleet neemt gemiddeld 2 gasten mee en ze blijven gemiddeld 2 tot 3 dagen. Elke ingeschreven buitenlandse atleet brengt dus minimaal 6 overnachtingen in de regio door. Kassa!
    Bedenkt dat 30%-70% van de deelnemers uit een buitenland komt en dat Ironmans minimaal 1000 atleten trekken.
    Kortom: elke grote stad die naast citymarketing een aardige som geld wil verdienen zou een Ironman eens moeten overwegen.
    De inkomsten die Frankfurt rapporteert valt niet uit de toon bij die van andere Ironman steden. Frankfurt spant wel de kroon denk ik maar allemaal verdienen ze er flink aan.
    De marketing voor een bedrijf welke als sponsor voor een atleet of groep atleten optreedt valt in het niet bij de Return on Investment die de toeristische sector krijgt voor haar sponsorbijdrage.

  2. Hans - 29 juli 2013:

    Niet alles is hosanna in de aanpak van Ironman. Zelf heb ik het gevoel dat zij zich inmiddels zelf al het centrum van het triathlonuniversum voelen en dus geen actief persbeleid meer voeren omdat ze er kennelijk van uitgaan dat de lokale, regionale, nationale (en zelfs continentale) media hun wedstrijden wel zullen volgen. De triathlonmedia moeten dat uiteraard wel, maar het zou Ironman sieren als ze zelf ook meteen (=zo snel mogelijk na de eerste finishers) actief wedstrijdverslagen en -beelden beschikbaar zouden stellen. Het zou hen ongetwijfeld meer aandacht - en beter geregisseerde aandacht - in de nieuwsmedia opleveren dan nu. Daar valt voor Ironman èn de sport in zijn algemeenheid nog veel te winnen.
    Maar gelet op de aandacht die ze vanwege hun status sowieso al krijgen zal dat waarschijnlijk niet hoog op hun prioriteitenlijstje staan…