Triathlon Bike Fit (1): Bike Fit Protocol

Er zijn twee verschillende manieren om een triathlon-fietspositie te bepalen. Het kan worden bepaald voor de atleet door de bike fitter op basis van een aerodynamische houding zonder verdere inbreng van de atleet maar puur op een aantal standaard parameters. Of de bike fitter kan in samenspraak met de atleet en het gevoel van de atleet de positie bepalen en waarbij de atleet zelf veel inspraak heeft in het kiezen van de positie.

oor het laatst genoemde protocol is het wel noodzakelijk dat de bike fitter in het bezit is van een zogenaamde positie simulator. Deze zogenaamde positie simulator geeft de bike fitter de mogelijkheid om naast de eigen fiets van de atleet verschillende houdingen te proberen die op de eigen fiets niet haalbaar zijn of teveel tijd kosten om ze aan te passen. Dit laatste verdient enige uitleg. De hoeveelheid tijd die het kost om een positie op je eigen fiets aan te passen is belangrijk in begrip dat het te lang duurt, maar ook omdat de eigen fiets te beperkt kan zijn in de mogelijkheden. Bijv. de zitbuishoek op een standaard fiets heeft slechts enkele graden speling en dat kan alleen maar door het zadel naar voren of naar achteren te verplaatsen.

Hetzelfde geldt voor de hoogte van het stuur en de lengte van de stuurpen. Om het verschil te voelen tussen de ene houding en de andere is het noodzakelijk dat met slechts kleine handelingen de verandering snel kan worden aangepast. Zit er teveel tijd tussen deze aanpassingen, meer dan een tiental seconden, dan is het lichaam al weer vergeten hoe de ene houding was ten opzichte van de houding daarvoor. Om die reden wordt een dynamische positie bepaling uitgevoerd op een positie simulator. Zelfs een kleine aanpassing als het verplaatsen van een zadel op een gewone fiets neemt al gauw enige minuten in beslag en moet de atleet zijn houding en fiets verlaten. Het doel van de positie bepaling is om te komen tot de meest ideale combinatie van kracht, comfort en aerodynamica. De hier afgebeelde simulator is de meest uitgebreide in zijn soort. Deze simulator is uitgerust met een aantal zeer snel aanpasbare systemen om binnen enkele seconden het stuur en zadel te verhogen of te verlagen of in lengte te verstellen. Op de simulator is het zelfs mogelijk om binnen een houding het effect te meten van verschillende crank lengtes.

Daarnaast is er op deze simulator een zogenaamde Computrainer aangesloten  waarmee tot in detail kan worden bekeken in welke positie je het meeste vermogen trapt. Maar om het zelfs nog completer te maken kan er ook gemeten worden wat het krachtverschil is per been –interessant bij en voor bijv. mensen met beenlengte verschil of bekkenscheefstand en natuurlijk bij fietsers met specifieke klachten- maar ook wat de efficiëntie van de pedaalomwenteling is. Dit is een zogenaamde Spinscan Analyse.

Bij de afbeeldingen van de Spinscan is duidelijk zichtbaar dat bij afbeelding 2 degene is waarbij een efficiëntere pedaalomwenteling aanwezig is. De grafiek vertoon veel minder extreme ups en downs. Met andere woorden het verschil tussen de duw- en trekfase in de pedaalomwenteling is veel efficienter en heeft een veel meer gelijkmatig patroon n verdeling van het geleverde vermogen.

Dit is interessant voor atleten die het maximale uit hun fiets willen halen. Soms is niet voelbaar of 1 cm. meer of minder aerodynamische houding –dus een diepere of minder diepe houding op het ligstuur- een verlies of juist winst van kracht (wattage) veroorzaakt terwijl beide posities comfortabel aanvoelen. Met deze simulator (& de Retul software) behoort dit allemaal tot de mogelijkheden.

Maar ook voor atleten die op zoek zijn naar een nieuwe fiets is dit apparaat een indrukwekkend stuk gereedschap. Waar kun je voelen en meten wat het verschil is tussen de ene houding en de andere en dat binnen enkele ogenblikken? Waar kun je in slechts enkele minuten voelen hoe de geometrie van de ene fiets voelt in vergelijking met de andere fiets. Want ook in de verschillende modellen triathlonfietsen zitten weer geometrische verschillen. Bijvoorbeeld Felt en Cervelo zijn merken die worden gezien als vrij lange en lagere fietsen qua geometrie en bijv. een Cannondale Slice is een fiets die gekenmerkt wordt door juist een wat kortere en wat hogere geometrie. Kortom, ook niet elke triathlonfiets past weer bij elk lichaam.  Wij kunnen exact de geometrie van een specifieke fiets nabootsen en je kunt dan  fietsent voelen en bepalen of je lichaam bij deze positie en fiets past. Met deze Exit Fit Bike simulator kunnen wij precies bepalen -nadat de juiste positie is gevonden- welke merken en modellen fietsen er geschikt zijn en in welke maat.

Deze wijze van meten is uniek in Nederland. De maten op deze Exit Fit Bike zijn gekoppeld aan de Stack en Reach database van heel veel merken en modellen triathlonfietsen via de meetmethode van www.slowtwitch.com. Jeroen van Geelen, die de positie metingen uitvoert is één van de slechts vier Europeanen die in het bezit is van het F.I.S.T. certificaat. 

Dit Fit Institute Slowtwitch is een opleidingscentrum voor triathlon bike fit experts gevestigd in het walhalla van de triathlon, Californie, USA.

Maar ook je eigen fiets kan soms met enkele kleine aanpassingen –bijv. door een andere zadelpen te plaatsen- verbeterd worden en meer geschikt worden gemaakt om een triathlonstuur te gebruiken en om de positie die je hebt te verbeteren.

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.

Één reactie

  1. Jeroen van Geelen - 28 juli 2010:

    (onderstaande reactie ontvangen per email)

    Beste Jeroen,

    Afgelopen weekend op Texel 2de geworden op de kwart. Fietsen gaat toch echt sneller na je BikeFit, ik hoor het nu ook van andere atleten. Ik was slechts 1,5 minuut achter Carla v Rooijen (Afgelopen jaar was ze 2de in Almere) Windje mee: 50km/uur, windje tegen: 26/27km/uur.

    Bedankt! (Nu nog even sparen voor een ideale tijdritfiets!)

    Marleen