De merknaam Felt komt van oprichter Jim Felt. Felt is al jarenlang actief in de fietswereld en in de triathlonwereld in het bijzonder. Grote kampioenen zoals Pauly Newby Fraser hebben in het verleden succesen geboekt op Felt fietsen. Toch is het voor velen in de beleving een nieuw merk wat pas bekendheid geniet sinds de sponsoring van de Garmin wielerploeg. Felt volgt hiermee het voorbeeld van Cervélo dat het pad richting de wielersport voor “triathlonmerken” heeft geplaveid en bekendheid heeft gebracht bij het grote publiek.
Ook Cervélo was voor de sponsoring van de CSC ploeg een in de wielersport onbekend merk terwijl ze in de triathlonsport inmiddels al de grootste waren. Eigenlijk geldt hetzelfde voorFelt hoewel het succesvan Felt als triathlonmerk pas echt sinds eind 2007 is gekomen. In 2007 heeft Felt zijn hele collectie drastisch onder handen genomen en verschillende triathlon experts waaronder o.a. Dan Empfield van www.slowtwitch.com geraadpleegd over wat nu een goede geometrie zou zijn om hun nieuwe lijn van fietsen te ontwikkelen.
Het heeft geresulteerd in een collectie die geometrisch gezien vrijwel 1 op 1 lijkt op die van de Cervélo P3 en de P4. Je kunt bijna zeggen dat wanneer je op een P3 past je ook op een Felt triathlonfiets past. Althans, die van na 2007. Waarom een geometrie gebruiken die ook al vrijwel identiek wordt gebruikt door de concurentie? De geometrie van Cervélo P3 / P4 en de Felt triathlonfietsen is zo veelzijdig dat deze lichaamsbouw technisch gezien geschikt is voor zo’n 75% van de atleten. Binnen de triathlonfietsen worden deze ook wel gecategoriseerd in de groep; lang en laag. Dat betekent dat de fietsen met name geschikt zijn voor atleten met een normale verhouding tussen de been/torso lengte of een wat langere torso lengte ten opzichte van de beenlengte. De andere groep triathlonfietsen is; kort en hoog, waaronder bijv. Specialized, Scott en Blue vallen. Voor meer informatie over dit onderwerp kun je het artikel ’ Triathlonfietsen: laag & lang of kort & hoog ’ lezen.
Zijn de fietsen van Felt en Cervélo dan voor de rest hetzelfde? Zeker niet. Felt hanteert in tegenstelling tot Cervélo in de hele triathlonlijn een en dezelfde ‘pasvorm’. Cervélo heeft in de P2 een licht afwijkende geometrie ten opzichte van de P3/P4.
Felt start met een heel goed instapmodel tegen een zeer betaalbare prijs, de S22. Dit model heeft een aluminium frame, een carbon voorvork en een mix van Shimano 105 en van het eigen huismerk van Felt -Devox- onderdelen. Het is allemaal niet extreem hoogstaand, maar voor een prijs van € 1549 moet je niet het meest ultralichte materiaal verwachten. In deze prijsklasse zijn er echter niet veel fietsen die een gelijkwaardige kwaliteit leveren. Enkele concurenten zijn de Argon18 E-80 en de Orbea Aletta, maar die zijn beiden toch net weer € 200 duurder, waarbij de Argon 18 dan wordt geleverd met een standaard racestuur. Voor een triathlonstuur komt er nog eens € 150 bij.
De B16 is de volgende in het rijtje Felt triathlonfietsen. Qua afmontage eigenlijk vrijwel identiek aan de S22, maar met een full carbon frame en vork. Wat Felt op zich wel erg slim heeft gedaan is 1 uitstekend design ontwerpen en daar alle carbon frames uit halen. Het ontwikkelen van een mal voor een frame is een buitengewoon kostbare kwestie en bijna nooit kostendekkend te maken voor een leverancier. Felt vangt dit probleem op door in het goedkoopste carbon frame vrijwel dezelfde mal te gebruiken als bij de duurste versie. Daardoor heeft de B16 zeer mooie en aerodynamische vormgegeven buizen. Alle kabels hebben een interne routing en gaan boven op de top tube het frame in. Dit gebeurt met binnen- en buitenkabel dus de werking van de kabels functioneert uitstekend. Zoals al eerder genoemd eigenlijk een S22, maar dan van full carbon.
De B12 is de mooie middenklasser bij Felt. Misschien wel de fiets met de beste prijskwaliteit verhouding. Het frame is identiek aan de B16, maar de carbon vork is lichter en iets meer aerodynamisch vormgegeven. Het grote verschil zit in de afmontage. Duidelijk een keuze voor betere onderdelen zoals Shimano Ultegra deraillieurs, Dura Ace bar end shifters, lichtere wielen, een carbon stuur en ook de extensions worden nu op de hoogte van de base bar in het stuur gebracht hetgeen een wat meer aerodynamische positie mogelijk maakt. Bij de S22 en de B16 liggen deze boven op de base bar. De B12 geeft dus de mogelijkheid om een iets diepere en meer aerodynamische positie te hanteren. De wielen hebben velgen van 4 cm hoog en dus ook weer een niveau beter dan bij de B16. Verder zijn de verschillen verwaarloosbaar klein en is dit misschien wel de lekkerste krent in de -Felt- pap.
Bij de B2, de volgende fiets in lijn, hebben we duidelijk een andere frame/vork combinatie. Niet zozeer de vorm aan de achterzijde van het frame veranderd, maar de voorzijde is door de designers duidelijk onder handen genomen. De B2 is de eerste in de Felt lijn met de zogenaamde Bayonet vork. Het bijzondere van deze vork is dat deze voor een deel om het frame heen scharniert. Een design wat voor het eerst is gezien bij de baanfietsen van Look en later is overgenomen door andere merken. Het voordeel van deze Bayonet vork is dat het de fiets meer torsie stijfheid geeft rondom de balhoofbuis en stabielere rijeigenschappen. Los daarvan is het natuurlijk ook een schitterend gezicht en het oog wil ook wat. De afmontage wordt ook weer een niveau opgeschroefd. Alle belangrijke onderdelen zoals deraillieurs, shifters, etc zijn van de Shimano Dura Ace groep. Het crankstel is van FSA Gossamer. De wielen zijn ook duidelijk een stap beter en lichter. Een bloedmooie fiets.
In de duurdere klasse heeft Felt 2 modellen. De B2Pro en de DA. De B2Pro is de op 1 na duurste Felt triathlonfiets. Qua frame ook vrijwel niet afwijkend van de B2, maar toch een klein verschil. De B2 heeft de eerste ontwikkelde Bayonet vork, de B2Pro de tweede verbeterde en aangepaste versie. Deze Bayonet 2 vork heeft een meer aerodynamische vorm en een andere bevestiging aan de bovenzijde. Deze bevestiging heeft een aantal aspecten die de stijfheid nog verder doen toenemen en de fiets nog rustiger maken om mee te rijden. Verder wijkt de fiets af qua afmontage. Op alle andere modellen van Felt wordt gewerkt met Shimano onderdelen, maar de B2Pro is volledig afgemonteerd met Sram Red. Deze topgroep geeft alles wat je op deze fiets zou mogen wensen. Soepel schakelen, elke tik is raak, licht van gewicht en het remt als een beest. De B2Pro wordt geleverd met een volledig carbon Devox aerobar en als toetje een Zipp 808/404 wielset (draadversie). Je zou niets meer te wensen hebben. Of toch?
Toch? Dan is er nog de DA. Om de DA nog lichter te maken is er een andere carbonsoort gebruikt, is de fiets volledig Shimano Dura Ace afgemonteerd, Bayonet 2 vork, carbon stuur, alles top of the bill. Dit is de formule 1 in triathlonfietsen. Om de formule 1 look af te maken wordt de fiets standaard geleverd met een Zipp 1080 achter- en een 808 voorwiel in tube versie. Voor degene die looks, kwaliteit en topmaterialen wil combineren is de ultieme droomfiets.
Felt heeft voor 2010 een uitgebalanceerde collectie afgeleverd die mooi wordt opgebouwd van prijsbewust tot gruwelijk mooi en daar alles tussen in. Geometrisch maakt het echter -vrijwel- niets uit of je nu op een S22 of op een DA zit dus wanneer je qua lichaamsbouw en positie keuze op een Felt past valt er heel wat te kiezen.
Kijk voor complete overzichten en technische specificaties op www.feltracing.com.