Stack & Reach: De nieuwe manier van het bepalen van frame maten.

Stack & Reach. De nieuwe manier van het bepalen van frame maten. In ieder geval bij triathlonfietsen! Waarom een nieuwe manier? Ten eerste omdat de maten in triathlonfietsen al lang niet meer in de pas lopen met die van de standaard racefiets maten. Vroeger wist je waneer je een racefiets kocht in maat 56 dat de zitbuis 56 cm lang was en in een 58 cm frame was die 58 cm lang, enz. Je had wel wat verschil in manieren van meten zoals center-to-center of juist de exacte totale lengte van de buis, maar in essentie wist je een 56 cm frame heeft een 56 cm zitbuis. Lekker simpel.

In de moderne wereld van fietsen en dan in het bijzonder de triathlonfietsen gaat dit niet meer op. Er wordt door fabrikanten op verschillende manieren gewerkt in het aangeven van hun maten. Waar de een werkt met framemaat aanduidingen zoals 52, 54, 56…werkt de ander met S, M, L of XL. Maar wat is nou een M of wat is een L? Net zoals met een t-shirt of een sweater is de ene M de andere niet. Bij fietsen is het niet anders. Dus wat bij het ene merk een M kan zijn is misschien bij de ander wel de L of erger een XL. In ieder geval is het onduidelijk.

Erg lastig dus om te bepalen welke maat je nodig zou hebben en bij welk merk. Wanneer je een Scott Plasma in maat M vergelijkt met een Specialized Transition ’09 in maat L dan zit daar slechts 1 mm verschil in. Onhandig omdat je een fiets nu eenmaal niet even snel kan passen zoals je dat bij een t-shirtje kan doen. Nog lastiger wordt het wanneer je fietsenhandelaar daar niet mee om weet te gaan of gewoon de kennis niet heeft. En de onduidelijkheid wordt nog groter gemaakt door sommige merken zelf. Je zou verwachten dat het verschil tussen een L en een XL binnen 1 merk dan in ieder geval zo is dat je over een werkelijk verschil kunt praten. Je moet immers toch een bepaalde opbouw van maten hebben zou je denken. Helaas gaat ook dit niet op.

Pakken we als voorbeeld de Specialized Transition in L en XL ’09 er nog even bij dan zit er in de hoogte van beide fietsen gemeten van het bracket tot aan de bovenzijde van de balhoofdbuis slechts 1 mm verschil. Jawel, het verschil tussen maat L en XL is welgeteld 1 mm. Zijn de fietsen dan eigenlijk niet gewoon hetzelfde of zijn er toch andere verschillen die de fietsen van elkaar onderscheiden? Het laatste is het geval. Het verschil tussen de L en de XL zit namelijk niet in de hoogte want die ene mm gaat het verschil echt niet maken, maar het verschil zit in de lengte van de bovenbuis. Die is in de XL 2 cm langer. En dat is waarom Specialized in 2009 binnen de Transition serie toch een L en een XL had. Wanneer je als klant bij een Specialized dealer zou binnenkomen en een Transition ’09 versie in een L net te laag en te kort zou vinden, dan zou de logische gedachte zijn dat een XL je wel zou moeten passen. Is deze dealer niet goed op de hoogte van de -beperkte- verschillen tussen de L en de XL -en dat zijn er velen- dan zou je met het bestellen van een XL behoorlijk bedrogen uitkomen.

De hoogte scheelde namelijk maar 1 mm en de lengte 2 cm. De lengte zou je waarschijnlijk beter zijn bevallen, maar je zit nog steeds even diep op het stuur als bij de maat L. Overigens vond Specialized deze maatvoering achteraf gezien ook  -op z’n zachts gezegd- wat ongebruikelijk en is de 2010 Transition serie qua maatvoering duidelijk aangepast.

Stack & Reach:

De in Amerika woonachtige Dan Empfield is de bedenker van het Stack & Reach systeem. Dan Empfield is triathlon bike goeroe en de oprichter van het Amerikaanse triathlonmerk Quintana Roo en heeft zijn bedrijf in 1995 verkocht aan Saucony. Tot 1999 heeft hij daar als directeur van de bikedivisie gewerkt en heeft daarna zijn in Amerika zeer populaire triathlon website www.slowtwitch.com opgericht.

Zich storend aan de grote onduidelijkheid in de fietsenhandel voor wat betreft maatvoering en “pasvorm” van fietsen heeft hij een nieuwe manier van meten bedacht en ontwikkeld. Hij is begonnen met het meten van maten van triathlonfietsen vanuit het hart van het bracket.  Omdat niet op alle fietsen het bracket op dezelfde hoogte zit is dit de juiste positie om de maten van een frame te gaan bepalen. Een fiets kan bijv. een bracket drop hebben van 7 cm vanaf de centerlijn (de lijn horizontaal gemeten door de beide wielassen) of een bracket drop van maar 5,5 cm. Onnodig om nog toe te voegen dat beide fietsen zich duidelijk anders verhouden qua maatvoering zelfs bij een gelijke hoogte van de balhoofdbuis. Vandaar dat dit punt als meetcentrum wordt genomen. Vanuit dit punt wordt naar boven gemeten tot aan de hoogte van de balhoofdbuis precies tot aan de rand van je vorkpen het frame uitkomt. En vanaf dit punt horizontaal naar de zelfde positie, precies tot waar de vorkpen de balhoofdbuis uitkomt. Stack=hoogte & Reach=afstand.

Via het meten van deze maten heeft hij een nieuwe buitengewoon effectieve manier van sizing bedacht die zo goed werkt dat het is overgenomen door de grootste merken triathlonfietsen zoals Cervelo, Argon18, Ceepo, etc. Al deze merken geven inmiddels bij hun geometrische  specificaties van hun triathlonfietsen de Stack en Reach maten. Maar Dan Empfield zelf heeft inmiddels een enorme database aangelegd met daarin vrijwel alle bekende merken en hun Stack & Reach maten.

Het grote voordeel van Stack & Reach is dus dat alle fietsen op een en dezelfde wijze qua maten worden ingedeeld en het dus veel overzichtelijker wordt om te bepalen welke type fiets bij jou past qua gekozen positie en lichaamsbouw.

Maar ondanks dat Stack & Reach maten enorm veel kunnen vertellen over de positie die je op een fiets kunt aannemen zijn er andere factoren die je moet meenemen bij het bepalen van de keuze van een triathlonfiets. Wat je niet met S & R bepaald is bijv. de zitbuishoek. Voorbeeld: je zou een fiets kiezen met Stack waarde X en Reachwaarde Y en je hebt gekozen -bijv. via een goed uitgevoerde BikeFit- voor een zitbuishoek van 79 graden. Wanneer  je S & R waarden prima passen op een Trek Equinox 7 dan zou dit nog een slechte keuze zijn. Waarom? Ook al kloppen je S & R waarden precies de Trek Equinox 7 heeft een zitbuishoek van 76 graden en al schuif je het zadel naar voren dan kom je dus niet aan de gekozen positie van 79 graden.

Ook wordt bij S & R geen rekening gehouden met welk stuur je rijdt en ook hier moet je goed opletten. Er zijn namelijk sturen waarbij de armsteunen hoger of lager zitten op de fiets en dus invloed hebben op de uiteindelijke positie. Datzelfde geldt voor het type balhoofd wat wordt gebruikt op een fiets. Dat kan een interne of externe zijn en dat verschil kan oplopen tot wel 2 cm. S & R vertellen ook niets over de rijeigenschappen van fietsen. Is een fiets wat nerveuzer of is het juist een heel stabiel rijdende fiets? Toch is Stack  & Reach het beste meetsysteem, zeker voor triathlonfietsen, wat er de laatste jaren is bedacht. Het maakt de maten meer uniform en geeft in ieder geval veel meer inzicht over hoe fietsmaten tot elkaar in verhouding staan

Via de database op slowtwicth.com is veel informatie te halen, maar veel verantwoordelijkheid ligt ook bij de merken, bij degene die je een fiets aanmeet en bij jezelf. Het eerste merk wat op hun eigen website, al moet je er wel een beetje naar zoeken, meer informatie geeft over de daadwerkelijke haalbare zitposities op hun triathlonfietsen is het Canadese merk Argon18.  Op de afbeelding hiernaast zie je -in dit geval een E-114 maat S- en welke posities haalbaar zijn qua zadelhoogte, afstand armpads, cockpit lengte en de aerobar drop (aftstand gemeten vanaf de punt van het zadel verticaal tot op de armpads).

Met de EXIT fit bike is het mogelijk om via een BikeFit heel erg duidelijk te bepalen op welke fiets je uiteindelijk het beste past en je dus de beste positie hebt. Koop dus nooit een fiets zonder een BikeFit en laat goed bepalen wat wel en niet bij je past. De hierboven genoemde Specialized Transition 2009 is slechts een voorbeeld. In de hele serie van triathlonfietsen die er verkrijgbaar zijn zitten nog veel meer rare maatverschillen en valkuilen die de keuze van een juiste fiets erg moelijk maken. Het risico op het maken van een verkeerde keuze is groot. Een risico dat je niet zou moeten willen nemen of je nu € 1500 of € 8000 wil uitgeven.

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.